Det
första som slår mig när jag läser Kristian Johannessons
debutroman Vi måste börja med orden är den lilla tecknade
akrobaten längst ned till höger. Bläddrar man snabbt igenom boken
gör han ett hopp och landar med händerna på en räckstång. Men
man ska ju läsa också, och då är det inte lika roligt längre.
Det
finns en vag koppling till en akrobat i berättelsen. Jimmy heter
huvudpersonens låtsaskompis, och han kallas också ”akrobaten”.
Huvudpersonen heter Johannes K, alltså en genomskinlig täckmantel
för K Johannesson. Men han glömmer titt som tätt sin akrobat, och
när han kommer på sig själv försätts Jimmy i krystade
situationer, utan att man förstår vad han har där att göra.
Det
här är en bok med ett hedervärt syfte: Johannesson är ute i ett
angeläget ärende när han vill skriva om rasismen, och låter
Johannes kvacka som lärare för invandrarelever. Han vill se sig
själv som poet, men skriver icke några dikter. Dråpliga
situationer är att vänta, inbäddade i politiskt hyperkorrekt
naivism av det där typiskt trivsamma slaget, med missförstånd och
felsägningar.
Johannes
ska jobba som mattelärare, men det handlar mest om att lära
eleverna språket, för mycket riktigt – vi måste börja med
orden. Själv önskar jag att Johannesson hade börjat med att ge sin
berättelse struktur, men framför allt karaktärer som är levande
och befriade från de tunga schabloner som hänger tungt över dem
hela tiden.
Personerna
här är så rekorderliga att jag bara blir provocerad, och längtar
efter att någon av dem någon gång ska tappa tålamodet; jag saknar
något som river upp känslor och blottar någon form av respons. Jag
har också svårt att finna nöje i skämt som inte var roliga ens
när Roffe Bengtsson lanserade dem på 60-talet – för hur roligt
var det med ”ormet kruper … jag är ert nya svenskläraret”?
Att
Johannesson har läst en bok eller två av Jonas Hassen Khemiri är
nog ingen vågad gissning. Men där Khemiri ändå vågade utmana
läsarens fördomar och stereotyper är Johannesson valhänt när han
ska låta intrigen fortlöpa, och det finns inget utrymme för några
egna tankar. Det är generande dåligt berättat. I stället för en
sammanhängande roman har han skrivit en bunt ofokuserade och
enformiga krönikor, i insmickrande paketering.
Johannes
rör sig genom berättelsen utan att lämna några spår: det enda
jag minns är att han pratar bra skånska, något som nämns en gång
eller snarare ett par gånger. När jag tar farväl efter knappa 200
sidor gör jag det med lättnad, ungefär som när man får höra att
en riktigt tråkig människa i bekantskapskretsen flyttat till
Thailand eller ännu hellre Australien.
Att
Johannesson har hjärtat på det rätta stället tänker jag inte
ifrågasätta. Däremot är jag fundersam på vad hans bok har för
syfte, förutom att orsaka tröstlös läsning. Ett lämpligt straff
för honom vore att låta honom skrubba tuggummi från skolbänkar i
stället för att skriva fler böcker.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 18/9 2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.