I början av detta
(Strindbergs)år skrev Ebba Witt-Brattström i DN: ”'Ensam' är
ingen självbiografi, även om Strindberg vid denna tid faktiskt var
inne på ett egoprojekt med den övergripande titeln Tjensteqvinnans
son. Förutom tvåbandsverket med samma namn från 1875 ('så lite
lögnaktig en biografi kan göras') skulle 'Inferno', 'Legender' och
'Ensam' ingå. Adderar man 'En dåres försvarstal' så hade
Strindberg sin 'Min kamp' fix och färdig 1903.” Sant, med
tillägget att ”Karantänmästarens berättelser” var något
Strindberg själv skulle ha velat ingå i en dylik sammanställning,
och möjligen också brevväxlingen med Siri von Esseun, under titeln
”Han och hon”.
Att läsa Strindberg
innebär i första hand att försöka skuffa undan den där
påträngande gestalten som alltid ställer sig i vägen, den där
förutfattade figuren som bråkar och (för)stör läsningen. Jag
skulle vilja se en helt förbehållslös läsning, som inte tog
hänsyn till allt han uträttade och orsakade.
Nåja.
Tjänstekvinnans son är i vilket fall lämplig läsning, även
om man redan har en klar uppfattning om Strindberg, baserad på ett
knippe biografier och några tusen artiklar från förståsigpåarna.
Ursprungligen ämnade han publicera fem delar, varav fyra blev
färdiga, under den titel som blivit känd som hans självbiografi,
skriven när han var 37 år gammal, och ville göra bokslut, då han
uppfattade Dödens annalkande.
En inte oviktig
information. Kanske är det så att dödsångesten tillät honom att
vara dels uppriktig och dels skoningslös. Få författare är lika
pardonlösa som Strindberg, och man kan alltid ta honom i försvar
och hävda att han minsann inte skonar sig själv (heller), men han
behöver inga sådana ömfotade försvarstal.
Själv berömde han
sig om att skriva ”framtidslitteratur”, något som kan förklara
samtidens nästan samfällt fördömande recensioner. Det handlar i
stort sett om synen på författaren: då, för alltså drygt 125 år
sedan, sågs denne (=han) som en godhetens apostel som skulle delge
hälsosamma tankar, speciellt för de yngre läsarna, och i nödfall
kvinnor – två grupper som uttalat ska akta sig för Strindberg,
medan recensenterna själva nog ansåg sig kunna läsa utan men, för
hur ska annars exempelvis Carl David af Wirsén motivera varför just
han recenserade alla Strindbergs böcker? Han är ständigt
beredvillig buffoon närhelst Strindberg viftar med taktpinnen, och
deras relation utvecklar sig till svensk litteraturhistorias mest
konsekventa masochistiska förhållande.
I del tre av de fyra
böckerna här – I Röda rummet – utsätts han också för
en namngiven pik, vilket torde ha gjort honom en smula jävig, och
att det var dåligt omdöme att han trots detta recenserade, ungefär
som när DN lät Leif Zern recensera Lars Noréns dagböcker, trots
att han blev hårt angripen där.
Wirsén skulle
förstås inte vara ett dugg känd om det inte vore för sina berömda
försök att skjuta Strindberg i sank; ja, möjligen lever han också
tack vare några jolmigt fina sånger som skolans musikelever brukar
sjunga på våra skolavslutningar, men i programmet alltid omnämnd
som ”DC af Wirsén”. (Jag vet inte hur många gånger jag har
påtalat för de illitterata estetlärarna att det ska stå ”CD”,
utan att de fattar ett skvatt.) Det råkar i år vara 100 år sedan
också den här gubben dog, men inte firas han särskilt mycket för
det.
Men att det är
något helt nytt Strindberg ägnar sig åt är kanske inte helt
sanningsenligt. Åtminstone Goethes bok om Wilhelm Meister är en
tydlig förebild, i avseendet utvecklingsroman med tydligt fokus på
just danandet, framväxten av personligheten. ”En själs
utvecklingshistoria” lyder undertiteln här. Kortvariga
anställningar följer, som exempelvis lärare, skådespelare,
tidningsman, bibliotekarie – en gång funderar han på att bli
präst, vilket verkar ha varit alla författares Plan B förr, men
sällan Plan A.
Vad som är
Strindbergs grej är att han alltid är intressant: det är makalöst
hur denna talang försätter honom i intressanta stycken. Det finns
hos honom en intuition i vägvalet, något som är vida överlägset
intelligens och teorier, eller intentioner. Inte många författare
är lika benägna som Strindberg att upplysa läsarna om hur man ska
läsa hans böcker, men jag betackar mig för hans förnumstiga
diktat.
Liksom att han tar i
för mycket, när han som barn agerar som sin egen försvarsadvokat
och lite väl emfatiskt bedyrar sin oskuld varje gång han hamnar i
klammeri med rättvisan. Likaså är han lite för medveten om att
han hädar och smädar: men det är som att han behöver detta,
behöver ge sig in i sådant som han vet inte är bra för honom, att
han vägrar vara taktisk och låta upprördheten svalna. Han skriver
i affekt, men bevarar de starka känslorna. Att läsa Strindberg är
att uppleva det inre dramat, att han har en vägledare som lönlöst
ber honom sova på saken.
Men det bästa är
Strindbergs närvaro, hans förmåga att skapa färg och puls och liv
i texten. Som läsare är du där med honom när han visar scener, du
är närvarande i stunden som beskrivs. Det är skillnaden mellan
honom och exempelvis Hjalmar Söderberg: i det fallet är du mer
beroende av en lojalitet med hans livsinställning, temperament,
människosyn – hans tankar. Du kan ge fan i Strindbergs tankar och
ändå läsa honom med storartad behållning och glädje.
När Strindberg
berättar hur sitt alter ego Johan spelar schack innehåller det en
tydlig indikation på ett eget förhållningssätt till tillvaron,
hur dess fiendskap ska bemötas: ”Spelade han schack, gjorde han
upp sin anfallsplan på motståndarens kung; gick på hänsynslöst
utan att se på sitt försvar, överrumplade ibland motståndaren
genom hänsynslöshet, men förlorade oftast partiet.” Likadant i
ett senare resonemang kring Max: ”Hans metod består i att
uppställa som översats det sökta resultatet, just det som skulle
upptäckas. Därpå samlar han en stor mängd fakta som bevisa för;
de som bevisa mot utelämnas.” Samtidigt förminskas författaren
om man belönar sig om att göra en heltäckande gärningsmannaprofil
– han lyckas alltid smita undan, oftast även när han gör infama
utfall mot kvinnor och den egna familjen. Ibland blir han rentav dum,
när han snärjer in sig i den kränktes logik – men så är det
som att han glömmer bort sig, och vänder eller vänds in mot
klokare terräng, med bibehållen förmåga att vara kontroversiell.
För han är ju inte
någon författare som man kan läsa och skrocka tillsammans med:
ibland yttrar han rysliga saker, som kanske blir ännu mer rysliga
för att de är – sanna. I någon mån fortfarande sanna,
men framför allt var de sanna då, i slutet av 1800-talet, som inte
är demokratins bästa århundrade. Klassambivalensen härskar hela
tiden, där han ständigt vädjar och biter ifrån simultant, i alla
riktningar.
Livet ter sig som
ett vedervärdigt gyckelspel för den med ärlighetsanspråk, när
rättspatoset våldtas av hyckleriet. Strindberg reagerar på
orättvisor, ett begrepp som för honom endast existerar i pluralform
– aldrig som ”orättvisan”, vilket skulle vara något okänt –
alltså tvärtemot många manliga författare som vurmar för
”kvinnan” i singular, utan att fatta att hon också endast vistas
i plural, att den där mytiska kvinnan är en chimär och önskedröm.
Att läsa Strindberg
är ett äventyr som nästan kan likställas med att läsa
modernister som Woolf, Faulkner och Joyce – alltså, att det känns
som att man ställs inför någon som gör en viss typ av
avvägningar, att de tvingas göra något nytt med prosan. Strindberg
följer inte i några fotspår, och i den mån han ändå har
influerats lyckas han sopa igen spåren. Men han förebådar även
Proust med sina inskjutna essäer i olika ämnen, även om han är
mer otålig och sällan landar i det skrivna, utan hela tiden hovrar
ovanför.
Han är modern på
många sätt – redan i sin författarbanas lindo verkar han i
symbios med media, och när han åsamkas kritik biter han bara
tillbaka ännu hårdare, som ett skadat djur i det han upplever som
självförsvar. För att gynna sin egen utveckling tvingas han
fördöma nästan all litteratur, exempelvis Byron och Dante: men det
är också två författare som han liknar, och kanske skräms han av
likheten. Något av en tvivlande fanatiker blir han, där han måste
överkompensera fanatismen, för att inte tvivlet ska bli för starkt
och för dominerande.
Han ligger också
helst ett steg före sina kritiker, och förekommer angreppen genom
att grundligt gå igenom olika faser, och genom att vara så rörlig
– somliga kallar det nog hellre rörig – och inkonsekvent
går det aldrig att fixera hans tankar. Tyvärr är hans rastlöshet
inte alltid och inte enbart hans största tillgång, utan blir ibland
en black om foten, att han inte tillåter sig själv att tänka klart
innan han sätter pennan till pappret. Som när han i avslutningen
för ett lite naivt samhällsekonomiskt resonemang. Det är ju lite
genant att kalla Strindberg för en arbetarklassens hjälte när han
så ihärdigt chikanerar hela socialdemokratins grundidéer här. Men
det handlar nog mest om att han har behov att bli kvitt sina gamla
ideal, om att ömsa skinn och förnya sig som författare.
Strindbergs
definition av en författare skulle antagligen lyda: ”den som inte
– lyder!” I synnerhet gäller det de goda råden. Att han
själv har så förbannat svårt för litteraturen är nog en av
förutsättningarna till att han måste söka sig till ett nytt sätt
att skriva. Han har helt enkelt svårt för det påhittade, måste
vara sann. Så, ja – sann utifrån det egna perspektivet, för jag
tror inte Strindberg avser att skildra någon universell sanning. När
han ratar författare gör han det gärna utifrån kriterier baserade
på fantasi, där Dickens blir ledstjärnan, just tack vare sitt sätt
att (för)hålla sig till sanningen. Möjligen är det då en paradox
att dagens förnämsta lögnhalsar – journalisterna – är så
benägna att gilla Dickens, som nu senast när Johan Croneman i enDN-krönika lite yrvaket kom ut som Dickens-fan.
Förmodligen råkar
det bli så just i år att många läser Strindberg av någon slags
(medborgerlig) plikt, att det är något man gör för att känna sig
”nyttig”. Men det är en ren dumhet om man vill öka sitt
kulturella kapital för att imponera – att läsa Strindberg är en
tillräcklig belöning i sig. Tjänstekvinnans son blir också
en påminnelse om att han är mycket mer självkritisk än ryktet och
minnet har förmält.
When applied in cool, wet weather, it can cause
SvaraRaderaburning of the leaves and the russeting of fruit. Use the cultivator to make holes in the soil and turn it up just
a little between the rows. Each has his own concoction of soapy water, tobacco
juice or hot pepper solutions to to deter these nasty pests and try those first.
Review my web blog: cherry
Overall the times was a very exciting newspaper and one which is very insightful into its readers needs.
SvaraRaderaE-papers are able to take advantage of story, sacrificing other, decidedly less important stories and
giving as much detail about breaking news as possible.
He becomes a different person once he dons his uniform to the sound of the orchestra warming up.
However, the English newspapers are much central to urban areas.
The contempt he held for America had little to do with politics and democracy.
Feel free to surf to my website: click here