Ett problem med
CD-formatet, när det introducerats på 80-talet eller snarare
etablerats på 90-talet, var att det tillät dubbelt så lång
speltid som LP-skivorna. För att motivera det höga priset såg sig
skivbolagen tvungna att till en början fylla ut med bonusspår,
vilket oftast bestod av coverlåtar och liveversioner och
singelbaksidor, sällan av det nödvändiga slaget. Men ändå något
som kunde accepteras, då man ändå kunde programmera bort dem med
CD-spelarens smarta fjärrkontroll. Värre blev det när låtarna
skulle förlängas: refränger som vevades varv efter varv, poänglösa
solon som tilläts bli hur långa som helst – allt i prisvärdhetens
namn.
Men vi som gillar
pop är rastlösa själar, som tröttnar efter tre minuter: för oss
måste en låt vara djävligt bra om den ska vara längre än så.
Det här är en rastlöshet som jag har tagit med mig till min
läsning, och gör mig lätt och snabbt uttråkad. Därför läser
jag inte gärna riktigt tjocka böcker, om det inte är något
speciellt med dem. Tidigt bestämde jag mig för att undvika Karl Ove
Knausgårds serie Min kamp, för det lät så jobbigt, så
förutsägbart, så … tråkigt.
Det är inte roligt
heller att ha fel, men jag råkade behöva en någorlunda lång bok
för en resa, och första delen fanns då i en lättviktig pocket. Nu
är jag väl inte helt idiotiskt överrumplad av böckerna, men kan
inte låta bli dem heller, så jag har läst den avslutande delen
Min kamp 6 på norska.
Det som till en
början lät avskräckande var att jag läste att Knausgård först
tog reda på hur många sidor det var möjligt att trycka, att det
skulle bli den rådande principen. Alltså nästan som en sadistisk
lek med läsaren, där han minsann skulle ge henne (mer än) vad hon
tålde. Hans musiksmak har också helt sjangserat , och jag befarar
att den spelar in på formatet, med mer av symfonirock och mumlande
skäggfarbröder som Midlake.
Han skriver om sina
böcker, det är i all enkelhet hela handlingen här, och det låter
ju förskräckligt tråkigt. Hans farbror – Galne Gunnar –
försöker motsätta sig publiceringen av första delen för tre år
sedan, och hotar med rättssak.
I essäpartierna
växlar Knausgård mellan ytliga och naiva iakttagelser och ganska
skarpa analyser, speciellt när han kommer in på ämnet litteratur.
Han är tvärsäker, och ibland lite väl spontan. Som vanligt bryts
hans funderingar med familjelivet, tillvaron med barnen, där han
längtansfullt sneglar mot gammeldags patriarkala ideal samtidigt som
han visar en öppen vantrivsel med densamme. Han skriver om bubblorna
i ett glas kolsyrat vatten nästan plågsamt detaljerat, så att man
nästan kan höra parodin vässa sina pennor.
Men mycket handlar
om litteraturen, om dess värde, om varför vi läser och skriver,
och hur mycket som är värt att offra för litteraturen. Inga offer
är för stora, menar nog Knausgård, även om jag undrar om han är
beredd att gå lika långt som William Faulkner, som menade att inga
människor kan skonas för att förhindra ett mästerverk, och att
exempelvis Keats ”Ode on a Grecian Urn” var värd hur många
farmödrar som helst. När han skriver om hustrun Lindas psykiska
sjukdom är det också plågsamt: ”Det var så mye lettere å bære
håpløsheten enn håpet.”
Jag kan dock undra
om det inte skulle vara möjligt för just den här författaren att
skriva en lika bra roman utan att blanda in sin omgivning. Projektet
som sådant är ju rena galenskapen, och huvudpersonen Karl Ove är
en av de mest komplexa och mest mångsidigt skildrade romanfigurer
som jag har stött på. Geir kallar honom för en deprimerad
optimist. Särskilt rolig är han inte så ofta, även om man kan ha
roligt åt när han på Systembolaget är orolig att andra kunder ska
inbilla sig att han och Geir är bögar, eller hur han beskriver
räkor: ”Som levende så de ut som en slags havets kontorister, som
døde så de ut som et kompani ballettdansere.”
Inte mycket händer,
alltså. Han träffar vännen Geir, de snackar filosofi, Karl Marx
och Goethe, medan barnen stojar omkring dem (OBS, inte realistiskt!).
Partierna med Geir innehåller mer kärlek än partierna med Linda,
hur mycket han än bedyrar: med Geir är han intelligent, med Linda
bara alldaglig där han hasar omkring mellan balkongcigaretter och
PC:n där han ungefär var fjärde sida ”sjekker e-posten”.
Skillnaden mellan de två viktigaste människorna i hans liv
uttrycker han så här: ”Geir ga meg muligheten til å betrakte
livet og forstå det, Linda ga meg muligheten til å leve det.”
Som sagt kan han
vara lika klok som han är naiv, som när han konstaterar att
författare brukar se yngre ut än andra människor, utan att
reflektera över om det kan bero på att andra människor kanske
sliter ut sig på hårda arbeten. Visst, Carl Johan Vallgren tycker
att skrivande är ett kroppsarbete, men det är en förolämpning mot
alla som får fysiska arbetsskador från ett monotont löpande band.
Knausgård kunde ha snackat med något vårdbiträde eller någon
städare.
Man ställer sig
gärna frågan, om de här böckerna av Knausgård lyckas påverka
hur vi lever våra liv. Att en författare skriver om sitt eget liv,
det är inget att orda om: han försöker blidka eller åtminstone
vara ärlig när han tar kontakt och ger alla som han haft att göra
med en chans att vara anonyma. Men ingen kan gardera sig, för när
han skriver om barndom och ungdom är hans omgivning helt skyddslös,
och alla kan inte försvara sig. När Maja Lundgren, Carina Rydberg
och Lars Norén attackerade människor var dessa offentliga figurer,
med tillgång till medias tribuner. Så ser det inte riktigt ut här
– men Knausgård är ganska mild i sina personporträtt.
Det är också lite
befriande med anspråken, att Knausgård är så ambitiös, att han
tar sig själv på allvar, även om han stundtals går lite för
långt: ”hva var det egentlig jeg solgte ut? Min sjel. Og den hade
jeg likevel tapt.” Stämmer det, i så måtto, att en författare
automatiskt mister sin själ?
Finns det något som
motiverar någon att skriva en så här tjock bok? Boken får mig att
tänka på Yngwie Malmsteens oförmåga att sätta sig in i begreppet
”less is more”, typ ”hur fan menar dom då, more is more,
liksom!” Här kan författaren unna sig flera hundra sidors essä
om Hitlers bok med identisk titel. Är det en idé som till hundra
procent måste genomföras? Jag blir uttråkad. Eller, att han ägnar
ungefär lika många sidor att skildra hur han mår när han är i
färd att börja publicera böckerna? Strindberg var också ängslig
när han skrev om sitt eget liv, men behövde inte lika stort utrymme
för att förmedla dessa känslor. Inte heller tror jag att Knausgård
är någon Borges-läsare, om han tror att hans ”debutsamling”
heter Labyrinter (den norska översättningen må heta så,
men är en översättning av Ficciones, hans andra
novellsamling, men då hade han redan gett ut flera diktsamlingar och
essäer).
Ursprungligen var
tanken att publicera Min kamp i tolv delar, med en bok i månaden,
som Wedding Present gjorde med tolv singlar (dock inte på 80-talet,
som Knausgård säger i boken, utan 1992). Synd att det inte blev av,
kanske. Men att sista boken blev så här omfattande, det är långt
ifrån idealiskt, och många gånger är jag på väg att ge upp. Jag
tror att det är enkel seperationsångest, att det är svårt att
överge något som har haft en så stor del av hans liv, och att han
vill uppskjuta det så länge det går. Eller gick.
Du fångar känslan av att läsa Knausgård, jag håller med dig att det är en blandning mellan naivt och skarpsynt, spontant och genomtänkt. Jag har läst de fyra översatta delarna och kommer med all sannolikhet att fortsätta till sista sidan, sviten ligger väl som en förbannelse.
SvaraRaderaKnausgård tycks hysa en förkärlek till det otyglade, fria. Uttrycket "kill your darlings" tar han nog bestämt avstånd ifrån. Det ska helst vara ganska oredigerat och rått, vidhållande skaparens intuituva förmåga. Jag blev under läsningen av Min kamp väldigt nyfiken på hur hans romaner fungerar och läste nyligen En tid for alt. Det var oerhört intressant, speciellt med Min kamp i bakhuvudet. Min största invändning är det man lätt skulle befara, nämligen att han drar in sig själv i berättelsen. Slutet är som en del av Min kamp, och det förtar något av romanens kraft. En tid for alt är till stora delar oerhört skickligt berättad och innehåller många bra sidor. Men det där med att begränsa sig, ställa in skärpan...eller så har jag missat fokuset.
Mm, så är det nog, att han kunde ha haft en strängare redaktör - åtminstone i den här delen, med alla upprepningar, alla gånger han kollar e-posten, köper glass till barnen, tänder en cigarett, etc. Men det är ju en del av projektet, kan då hävdas, fast jag vet inte om jag tycker det är så fräscht ... Annars är det ju omöjligt att värja sig, det finns så mycket, så många infallsvinklar, så mycket att säga om böckerna, men om man börjar, ja då blir man ju lika långrandig själv!
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=JiFGMq6OTs4
SvaraRadera