Det
är lika lätt att tycka om Åsa Ericsdotters böcker som det är
svårt att helt gripas av dem, när hon gång efter gång utforskar
kärleksteman med betoning på svartsjuka. Även när hon skildrar
något så allvarligt som otrohet gör hon det för behärskat och
för stiliserat.
Med
sin senaste bok Äktenskapsbrott har Åsa Ericsdotter nu gett
ut sju hypertunna alster, med en stil som vacklar mellan det svävande
begreppet ”prosalyrik” och vad jag uppfattar som renodlat hård
och kantig bruksprosa, en slags skitig realism som verkligen inte
söker sig mot finsmakande eller pryda ideal.
Oralsex
och analsex möts vi av redan på sid 2. Här låter hon en kvinna
bli mottagare av en mans berättelse, när han detaljerat återger en
relation med en kvinna utanför äktenskapet. Själv lever hon,
lyssnaren, i ett eget kärlekslöst äktenskap. Problemet urartar när
mannen i sin girighet vill ha barn med båda kvinnorna, samtidigt.
Kvinnan
är ambivalent, vill fördöma mannen, som hon tidigare haft ett
förhållande med, och fortfarande säger sig vara förälskad i.
Samtidigt har hon svårt för att kritisera honom, när hon själv
brukar vara otrogen. Hon kanaliserar nog hustruns svartsjuka, när
hon börjar planera sin hämnd.
Där
infinner sig den här bokens problem. För redan omslaget upplyser om
att det är jaktsäsong, att här ska skott avlossas. En rejäl
plantering finns tidigt i berättelsen, när vi får veta att hon har
skjutit ett vildsvin: ”Åttio kilo. En mansvikt.”
Men
berättelsen tuffar fram i makligt tempo, med ideliga upprepningar,
ideliga inskott om andra väninnor som också är otrogna.
Ericsdotter är en författare som lägger ut ledtrådar ungefär som
Hans och Greta la ut vita kiselstenar när föräldrarna lämnade dem
i skogen. Informationen levereras successivt, och berättelsen hade
nog klarat sig utan hjälp av det där geväret.
Utan
att här avslöja slutet tycker jag inte att det är berättartekniskt
förankrat: låt gå för att människor är irrationella, men
huvudpersonen här är alldeles för anonymt skildrad, och vi ges
aldrig tillträde till hennes känslor, trots att hon alltså
reagerar så starkt på mannens berättelse. Jag övertygas inte av
hennes reaktion, den känns mest som en nödlösning.
Det
är spatiöst utformat, där texten ofta bara utgör halva boksidan,
om ens det. Bilderna sveper förbi, och det är inte helt lätt att
gripas av människoödena, med den lyssnande kvinnans ambivalens, och
mannen som enbart skildras utifrån hennes perspektiv som
personifieringen av skrytsamhet.
Du
tillåts inte riktigt vara delaktig, eller att reflektionerna
någonsin dröjer kvar. Sedan är ju själva förloppet i tunnaste
laget, och kunde ha fungerat som en novell, som en del i ett större
sammanhang.
Därmed
blir Äktenskapsbrott en berättelse som inte riktigt blixtrar
till, där känslorna inte riktigt tillåts träda fram, trots att
Ericsdotter skriver så obehindrat och detaljerat om sex. För
samtidigt är det så hårt tuktat och behärskat att man kunde önska
att hon släppte kontrollen och lät texten vara något mindre
disciplinerad och välartad.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 27/7 2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.