Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

2 maj 2011

Brother?

- Do you have a brother? frågar eleven E i dag i skolan. Hon hade sett någon utanför skolan som liknade mig. Det var en underlig fråga, tänkte jag, och det tog nog flera sekunder innan jag svarade. För jag har två bröder, och den ena av dem stod faktiskt utanför skolan och väntade på mig (han har gjort ett av sina sällsynta besök här - det senaste var 1999 - han har bott i USA i tio år), för vi skulle äta lunch på twin city. Men vi är inte ett dugg lika: snarare definitionen av olikhet. Men det var då ett konstigt sammanträffande att få den frågan just i dag av alla dagar. Jag befann mig nästan vid skolans dörr, så när eleverna såg min bror kunde de själva se att de hade sett någon annan. - That means you have a double, sa de. Jag vet. Men vem av oss två är det mest synd om - - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar