En samling essäer
av Lotta Lotass innebär tankebyten av hisnande slag, när hon med
nyfikenheten som karta ger sig iväg mot obekant mark. Det är
intelligent och välbalanserat skrivet, med lika mycket entusiastisk
hetta som distanserad kyla.
Bra litteratur har
en förmåga att utmana dina fördomar och förändra din världsbild.
Risken är annars att man stagnerar med sina föråldrade ideal, av
bekvämlighet och trygghet – för det är smärtsamt att överge
åsikter och tankar som man har bott in sig med.
Lotta Lotass
debuterade 2000, och denna produktiva romanförfattare och dramatiker
ger nu redan ut sin tjugonde bok, en samling essäer från 1998-2010,
under den smått arkaiska titeln Varia. Låt dig inte luras av
dess oansenliga yttre, som kamouflerar ett omvälvande innehåll.
För här får vi
verkligen tillfälle att ompröva ståndpunkter när de invanda
värderingarna provoceras. Hon skriver upplysande om vikten att hålla
två tankar i huvudet samtidigt, att du kan släppa in både den
analytiska förståelsen och det förvirrade kaoset. Det låter
paradoxalt, men tolkningsarbetet handlar om att skapa synteser,
förena motsatser. Du ska vara både dum och klok. Då bevaras en
tvetydighet, som kan vara fruktbar och leda till nya insikter.
Lotass är något så
sällsamt som en lättillgänglig nörd. Texterna här spänner från
relativt traditionell litteraturkritik som avhandlar författare som
Faulkner, Pynchon och McCarthy – till naturvetenskapliga
undersökningar, över kartbetraktelser, upptäcktsfärder,
rymdresor, fiktionsfragment, och rentav ett minidrama.
Det är en
litteraturvetare som skriver, men hon verkar vara obekväm med sin
roll, och söker sig mot andra discipliner. Förutsättningen för
dessa texter är främst tidskriften, där de längre texterna
tillåts utrymme. En del av uppdragsgivaren är nedlagda. Andra
texter kommer från internetsidan ”Ett lysande namn”, likväl som
telefonkatalogstjocka ”OEI”, 00-talets teoritidskrift nummer ett,
som kanske av framtiden blir lika omsusat som 80-talets ”KRIS”.
Att läsa Lotass
innebär alltså att du får lära dig att tänka om - att tänka
nytt. Det är ingen liten prestation som utförs på de här sidorna.
Efter de någorlunda traditionella essäerna kommer det korta
diktavsnittet ”Gränsen mellan fakta och fiktion”, och därefter
sker en glidning in mot det fiktiva, där idéerna från essäerna
gestaltas och får liv.
Det är en spretig
bok. I de tidiga texterna är Lotass mån om att ta ställning. Att
positionera sig, som det heter. Senare blir åsikterna mer
nyanserade, mindre kategoriska. Det sammanhållande elementen är den
barnsliga förtjusningen, nyfikenheten. Hon förefaller inte på
förhand veta vad det ska leda till.
Därför är det här
i bästa mening just essäer, som ordet ska förstås bokstavligt
översatt från franskans ”essai”, alltså försök. Det går
också att läsa boken som en karta som förevisar landskapet i
Lotass sällsamma romaner, där hon utnyttjar tematik och stil som
hon introducerar i de här speglande texterna. Hon skriver
företrädelsevis om äventyr. Det är också ett äventyr att läsa
henne.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 24/1 2014)
En liten sak: texten med gräsen heter ”Gräsen mellan fakta och fiktion”, inte ”Gränsen”.
SvaraRaderaUj, dåligt läst av mig! Där ser man ... Tack för påpekandet.
SvaraRadera