Med sin nya diktbok
tar Ida Börjel alfabetet till hjälp för att kommentera samtiden i
lyrisk form. Det är vackert och humoristiskt utfört, ett språkligt
upptåg som sammanfattar världen och gör den en aning mer
begriplig.
Ida Börjel är en
påhittig poet med gehör för samtidens kryptiska utsagor, som hon
filtrerar och gör begripliga. Kring mitten av 00-talet gav hon ut
tre böcker som väckte stor uppmärksamhet, och genererade lika
många priser som läsare. Jag minns när hon för tio år sedan på
poesifestivalen i Nässjö läste ur sin debutsamling, hur hon
införde en uppfriskande humor i det svenska poesiklimatet.
Ma är hennes
första bok på fem år, och mina förväntningar är nästan löjligt
uppskruvade. Att däremot förklara vad det är för slags bok hon
har skrivit kan jag bara gå bet på. Jag nöjer mig med att säga
att det är en fantastisk bok: lika egensinnig som den är
uppiggande, inspirerande och tankeväckande.
Som vanligt
kommenterar hon det politiska skeendet, tar temperaturen på
tillståndet i samhället. Hon gör det med hjälp av i första hand
alfabetet: hela boken är indelad i tjugonio avdelningar alfabetiskt
uppställda från A till Ö.
Så, varför titeln
Ma? Först associerar jag till Willy Kyrklunds bok Mästaren
Ma, men det finns nog större anledning att se det som ett
tilltal till den danska poeten Inger Christensen, och i synnerhet
hennes förträffliga bok Alfabet. ”Ma som i mamma”,
som det står i en av Börjels dikter. För Christensen är den stora
modern i skandinavisk poesi. Den stora förebilden, eller som det här
heter: ”en mor fanns, en mors eko”.
Det här är en
svindlande bok på många plan. Börjel är en ytterst språkkänslig
poet, som skriver vackert, med en omedelbar humor, i ingivelsens
ögonblick. Framför allt tar hon in omvärlden, låter den bli
delaktig i det hon skriver om. Till bokens märkliga egenskaper hör
bland annat att den endast har text på varannan sida, högersidan,
med högerställd marginal. Liksom att sidorna doppats i något som
är svart som silver.
Börjel ger sina
dikter struktur, hittar de tidigare oupptäckta mönstren. Rytmen
åstadkoms med hjälp av upprepningar, variation, och några
häpnadsväckande allitterationer, tack vare den alfabetiska
principen. Till varje bokstav hör några glosor som inleds med den
aktuella bokstaven – inte lika extremt som i Alf Henrikssons
legendariska Alfabetets användning anar aporna aldrig, eller
ens lika frekvent som i Christensens Alfabet: ”digtene
findes; digtene, dagene, døden”.
Att läsa Ida Börjel
innebär därför ett sinnligt äventyr, där hon påminner om
alfabetets betydelse för språket. Hon ger emfas åt enskilda ord,
lägger tyngd åt väsentliga inslag som du säkerligen känner igen.
Här finns
referenser och förmodligen dolda citat. Du behöver inte känna dig
dum om du inte känner igen esoteriska begrepp. Viktigare är att
Börjel skriver nyskapande litteratur, en slags dokupoesi som inte
bara bevarar vår mytomspunnet flyktiga tillvaro. Hon visar vad som
håller på att hända, och förklarar och varnar.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 10/1 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.