Bok nummer femton i
Litterär gestaltnings serie från Göteborgs universitet är bok
nummer fem från Martin Högström, poeten som slog igenom med visst
dunder och brak 2005 med Transfutura. Den heter Journaler,
och beter sig ungefär som diktböcker brukar bete sig i det svenska
2000-talet. Freud och Adorno citeras.
Enligt förlaget
handlar det om tid och ljus. Hjälper det min läsning? Nja, här
lämnas jag mer eller mindre i sticket. Jag vill tillägga att det
också handlar om plats. En ort, som på 80-talet? Nja, mer om en
adress.
Låter det flummigt?
Nja, jag skulle vilja tillägga: där det finns något (utrymme)
finns också tomrum, mellanrum. Diktböcker är kända för att
uppmuntra det spatiösa. Glöm inte heller att där det finns utrymme
finns det ett intet, ett gungfly. Poesin är bra på att uppmuntra
den känslan, den svindeln.
Om prosan rör sig i
maklig promenadtakt – generellt, klart jag fattar att det finns
undantag – rör sig poesin på höjden. Ibland – faller den, och
då är det bäst att poeten skapat förutsättningar för att landa
med tassarna på marken. Gör Högström det? Ja: ”J o r d e n
böjer sig”.
Det handlar också
om beröringspunkterna mellan människor. Vi är mer lika varandra än
olika, vill dikterna säga. Det är dikter som illustrerar,
gestaltar, förmedlar, mer än berättar. Det är starkt, vackert:
”det som
paralyserar klyvs
i två ideal”.
Visst är det bra?
Men vad ska jag göra med det? Ska man göra något med det? Räcker
det inte?
Det finns gott om
sådana starka rader, som jag tar med mig, utan att som sagt veta vad
jag ska göra. Jag spar, samlar. I väntan? Brottstycken, skärvor,
formuleringar som bevarar skärytan.
Just det såriga,
trasiga, tas till vara av Högström. Typ semantikens bristtillstånd.
Det som ytan lockar med, som djupet antyder. Där det maskinella
möter det mänskliga, utan att något behöver ge avkall på något,
där integritet är ett ömsesidigt begrepp.
Om jag irriterar mig
på medhårspoesin är det sällan så hos Högström, som skriver
med en fin kärvhet. Här går det inte att bocka av
igenkänningsmarkörer, de rumsrena bekvämlighetsindikationerna. Om
första intrycket är nonsens blir jag varse en allt mer allvarlig
konsekvent hållning, en allt mer bergsäker och fast övertygelse.
Och att hans dikter bär. Bortom det bokstavliga. Att det både bär
och hör ihop, att det går att skapa musik ur lösryckta sammanhang,
där mytologi besannas.
Högström skapar
ett eget rum. En egen riktning: ”Jag lever i den ångest som är
allt liv / I världens skapelse. I dess öga. Världens själva /
skönhet, denna ångest”. Poesins sanning är en vidareutveckling
av exaktheten.
De fyra delarna hör
också ihop, även om de avhandlar olika saker. Den avslutande delen
berör de elektriska kandelabrar som för första gången användes i
en kyrka i New Jersey. Det finns drag av konceptuell poesi här, och
det nära tröttsamma, det nära monotona och poänglösa – men
rundgången är nödvändig, tycks Högström mena, när han låter
det gamla ordet transfutura återkomma.
När Jonas Thente
häromåret efterlyste ackord i poesin skulle jag genast kunna säga
att det finns gott om sådana effekter i mången poesi, med material
som upprepas med viss variation. Nog finns ett Södergran-ackord för
den som lärt sig lyssna – nog finns kopian – skuggan – ekot,
också hos en del andra röststarka poeter, där jag tycker Högström
också hör hemma.
Tanken som gestaltas
som dikt: det svåraste uppdraget. Högström skapar högst medvetet
sitt simulacrum, sin chimär. Det gäller att hitta sin ingång, för
där plats finns, där finns också en öppning. Där går jag in.
Och försvinner –
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.