Sanna Hartnor är en
av förlaget Brombergs Blå blixtar – med det menas alltså att hon
debuterade i en av debutantantologierna, förra
årets Mot denna sol. Nu är hon redo med sin fullfjädrade
debut på samma förlag, med boken Hamnen.
Redo? Ja, med viss
tvekan. För först undrar jag vad det här är för något, vad det
ska vara bra för. En bok om området Västra hamnen i Malmö, en
diktsamling som mer liknar en långdikt, eller ett drama där främst
karaktären ”arkitekten” spelar en framträdande roll. Arkitekten
vill det ena eller det andra, skapa ordning, något som inte låter
sig göras. Världen kan inte tuktas, eller ens kontrolleras.
Nybyggda hus som
människor flyttar in i. Ytan är polerad, tomrummen väntar på att
inredas. Men varsamt ska det ske, kärnfamiljens stiliserade invasion
med hygglighet, fondväggar, husdjur, ketchupflaskor … I överförd
bemärkelse kan sägas att det handlar om hus utan patina, liksom
människorna förändras av denna glatta yta, och likaså saknar
patina – ett eget uttryck. Småhusfascismen som breder ut sig,
sprider sin ointressanthet. För det är ju skavankerna som skapar en
personlighet, när det uttänkta får kortslutning och blir
fördärvat.
Det är det ena. Det
andra är människans relation till det som är större: det stora
havet. Som en konstant närvaro i samlingen finns naturen med sina
diskreta åtbörder – vindarna – men framför allt havet. Havet
är den yttersta fondväggen, där människan kontrasterar sin egen
oduglighet. Hartnor förmår ta in naturen i stora drag. Mötet
mellan människan och havet är fint illustrerat:
ibland hörde man
havets botten
råma
ibland kunde man
höra
sin egen botten
resa sig till svar”.
Och det gör hon,
tar in omvärlden. Men först tycker jag nog att hon går lite för
försynt fram, att hon rör sig trippande med sina konsekvent gemena
utsagor. Jag saknar mer busighet: så småningom infrias dessa
förväntningar, men som sagt så blygt att jag knappt märker det,
hur det tillrättalagda liksom förskjuts in i smått absurdistiska
upptåg, som när några småbarn stressas av havets närvaro, ”till
den grad / att de varit tvungna att ligga / tjugo minuter på
spikmattan / innan läggdags”. Detta är något som inte låter sig
göras när omfånget är mindre – kan vara därför jag förra
året inte var så imponerad av Hartnor.
Därför är det
imponerande att hon redan nu ser ut att ha hittat en självständig
röst. Nästa steg blir väl att försöka göra något med denna
unika röst. Det hon gör i den här samlingen duger till hälften.
Risken är att det uppfattas som harmlöst, men jag vet inte om det
är rätt metod att vässa till vokabulären eller injicera mer gift
i stilen: för nog tycker jag ändå att det går att läsa Hamnen
som en stundtals raljant satir över vår ängslan i samtiden, vår
rädsla för att sticka ut – jo, sticka ut ska man, men bara lite!
Det är viktigt att det sker ”utan att någon skulle / höja på
ögonbrynen”, som det står här.
För det som man kan
lära sig av den här samlingen är också att tålamodet får sin
belöning. Inledningsvis läser jag alltså lite frustrerat,
fundersamt. Men Hartnors bok blir en påminnelse om hur överskattat
det är med ordning, och då illustrerar hennes texts prydlighet
hamnområdets prydlighet. Kaos behövs, och är ibland nödvändigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.