Jag tröttnade på
den redan första gången Bea Uusma berättade historien om hur hon
en gång på 90-talet var på en fest som var så tråkig att hon
drog fram en slumpmässig bok ur värdparets bokhylla och började
läsa en bok som var så fascinerande att hon tog den med sig hem, en
bok alltså om Andrées polarexpedition från 1897 som resulterade i
tre döda svenskar på Vitön. Det kändes som en så konstruerad
historia, men var och en med någon form av erfarenhet av verklighet
vet ju att den excellerar i att överträffa det overkliga, så låt
gå för att det gick till så.
Hennes besatthet har
nu nått sin punkt med boken Expeditionen. En kärlekshistoria,
som i höstas fick Augustpriset för bästa fackbok. Kärlekshistorian
berör en av deltagarna som åkte mot Nordpolen nyförlovad, men kan
också syfta på Uusmas kärlekshistoria till myten och berättelsen,
till isen och vidderna och de sönderrivna långkalsongerna som just
denne nyförlovade Nils Strindberg hade på sig när han eventuellt
revs ihjäl av en av de isbjörnar de inte hade vett att vara rädda
för.
För trots att
resterna av kropparna hittades drygt trettio år senare vet man
fortfarande inte vad som orsakade deras död. Det finns åtskilliga
teorier, och Uusma redogör för dessa, spekulerar en aning, men når
förstås inget svar.
Det är en överdådig
bok på ett plan, men på ett annat anorektisk. Formmässigt har
Lotta Külhorn fått frispel – jag gillar henne annars, men här
går hon bärsärk på innehållet, med bilder och text i bilderna
och färger och typsnitt och så mycket extramaterial utöver Uusmas
text att boken sväller över av intryck. Bristen blir då att texten
inte behöver förlita sig på att beskriva, när minsta detalj kan
presenteras visuellt. Det tenderar att gå så långt att man börjar
undra vad texten har i den här boken att göra, när bilderna i sig
redan berättar hela innehållet.
En berättelse som i
sig är nästan övertydligt enkel. Och Uusma berättar pedagogiskt,
överskådligt. Det som gör boken mest intressant är inte bara de
genuina kunskaperna som hon har förvärvat, utan mer när hon
redovisar sina egna resor i området. Tyvärr är dessa lite för
kortfattade, och hade gärna fått innehålla lite mer lodande färder
in i hennes medvetande. Nu vidrör hon sin besatthet, utan att
egentligen resonera kring den. För det är en psykologisk gåta,
besattheten. ”Man väljer inte”, låter ju Hjalmar Söderberg Markel säga i Den
allvarsamma leken. Jag hade gärna läst mer om Uusmas icke-val
att bli besatt av något så oländigt – speciellt för den som har
köldfobi – som också utgör den primära orsaken till att hon
läser till läkare, vilket i och för sig låter nästan knasigare
än historien om bokstölden.
För det är en
fascinerande story, och att läsa den här boken innebär att sugas
in i hennes besatthet, som speglar de tre ursprungsmännens
besatthet. De var ju tre veklingar, skrivbordsprodukter, som var illa
rustade för färden. Berättelsen saknar inte farsartade inslag, som
tre Beckettfigurer inskrivna i en miljö som inte vill veta av dem.
När de ska släpa slädar över isen gör de sig av med den mest
onödiga packningen, men behåller en massa tunga hänglås, portvin
och champagne, flera uppslagsverk …
Det som ger Uusmas
berättelse styrfart är en sorgsenhet, att hon kommit för sent, att
hon helst vill träffa de tre döda och förhöra dem, men får nöja
sig med tidningsreferaten, obduktionsprotokollen, dagböckerna. Samt
alla föremål, patronerna i Andrées byxfickor, naglarna i Fraenkels
vantar. Som en skänk från ovan, eller närmare bestämt Tromsø,
får hon ett revben som kan ha suttit på en av de tre.
Undersökningar vidtar. Hon söker förgäves efter ett brev som
Strindberg kan ha slängt. Hon går till och med till en spådam, men
förbluffande följder, och då menar jag inte enbart att den annars
effektiva stilen avlöses av en förkärlek för tautologin:
”dessutom tror jag ändå inte på spådomar.”
I Uusmas själva
attityd finns en märklig naivitet, som demonstreras av att hon blir
förvånad i sin läsning av tidigare forskning, att den är beroende
av annan tidigare forskning (det är så akademiskt arbete bedrivs,
vill man teaterviska), eller den banala slutsatsen att ju mer man
blir insatt i ett ämne, desto mer ökar ovissheten (det är
kunskapsteori på högstadienivå, vill man då teaterviska).
Lustigt nog har jag
precis läst Lotta Lotass bok Varia, med ett par essäer om
polarfärder, bland annat en från 2002 om just Andrée-expeditionen.
Den ger förstås inte heller något entydigt svar, men med sin
koncisa hållning finns hela gåtan utlagd. Uusma säger sig söka
efter formen till den saknade pusselbiten, att hon därmed ska nå
förståelsen, och kunna se hela bilden. Men så fungerar inte heller
kunskap: hon drömmer att hon träffar Andréé, som troligen dog
sist, för att fråga honom vad dödsorsaken var. Min gissning är
att han inte ens vet själv.
Så vad dog de av?
Det är naturens vinst över vetenskapen, kort sagt. Jag har min egen
teori. Det var kicken som dödade dem: adrenalinidiotin som får
människan att frivilligt söka upp det som förr eller senare dödar.
Uusma har känt smaken av den – mest påtagligt när hon lägger
tungan mot en bit från havsbottnen som fiskats upp under en
expedition, innan hon tänker på att det kan finnas helt okända och
dödliga bakterier på detta djup. Men sådant tänker man inte på
förrän man har låtit tungan smaka på det.
Jag nästan sträckläste boken i ren fascination över den ödesdigra polarfärden. Det är inte Uusma som lockar mig, utan Andréexpeditionen i sig. Hon lyckas dock hålla mitt intresse vid liv. Självklart är det väl ingen som tror att hon skulle lyckas lösa mysteriet, men försöket skapar spänning. Det är knappast ett mysterium att de dog, ej heller att man inte kan säga exakt hur. Magin ligger i den fragmentiserade berättelsen som måste fyllas ut av fantasin, och Uusma hjälper oss där, likt ödes-fan fiction. Äventyret är en fantastisk historia som har ett ofullständigt slut, något som vi tror att vi kan rekonstruera eftersom det inte bygger på fiktion. Svaret måste finnas där ute! (?) Verkligheten överträffar kanske ändå dikten. Hm, vinnare av Augustpriset i kategorin Årets fackbok är väl ändå ett tänjande på kategorins gränser?
SvaraRaderaKul att "hoppa till slutsatser" ibland. I min rss-feed läste jag din inledning "Jag tröttnade på den redan första gången Bea Uusma berättade historien" och antog genast att det skulle bli en förödande recension, troligen litet snobbig (vilket iofs hade förvånat mig) och jag började fundera på ett genmäle redan innan jag läst din post ;-) Nu var det ju inte alls så utan jag uppskattar din text mycket (liksom också "wilgotwrites" kommentar). Intressant med associationen till Lotass. Någonstans skrev jag att "Mars" förde tankarna till "Ingenjör Andrées luftfärd." Jag nämnde också "Scrambles among the Alps", "Solaris" och "Aniara" i sammanhanget - den associationen passar också till Uusmas skildring.
SvaraRaderaI min egen post
http://www.flarnfri.blogspot.se/2013/09/bea-uusma-en-karlekshistoria-i-t-va.html
försökte jag berätta hur jag såg boken som ett "multikonstverk". Det är just slingorna av olika typer av material som vävs in i varandra som gör boken fascinerande. Om man tittar på den hopslagna bokens långsida ser man åtminstone 7 lager av sidor i varierande färger, indikerande olika typer av material.
Jag har ett antal böcker om Andréeexpeditionen och om polarfärder i övrigt. Det är inte i första hand Uusmas bok jag skulle gå till för att kolla fakta (med vissa undantag). Jag unnar henne priset men tycker kanske att den platsat bättre i den skönlitterära kategorin. (Detsamma gäller f.ö. Yvonne Hirdmanns av mig mycket uppskattade bok "Den röda grevinnan" som fick fackbokspriset för några år sedan.)
Måste man alltså hitta på för att det skall bli skönlitteratur?
Tycker boken är klart bra, men lite ojämn. Den kanske, som Bengt säger, kunde ha varit ännu mer fiktiv, tjänat på det. Men jo, jag gillade delvis det där greppet, att göra den som ett ambitiöst allkonstverk, även om jag tycker Külhorn mer kommer till sin rätt när hon är sparsmakad. Jodå, jag tänkte också på Lotass romaner, att det finns paralleller, även till askboken Den vita jorden.
SvaraRadera