Inom popmusiken,
liksom inom så många andra konstområden, råder konsensus av
hårdaste slag. En av de givna förutsättningarna är att perioden
1958-1962 var ett vakuum, en bortglömd epok mittemellan Elvis
Presley och The Beatles.
Det hävdas i boken
I hear a new world. 1958-1962, utgiven av förlaget Bläck
Charm Nostalgi Vassa Tänder, redigerad av Elias Hillström &
Stefan Zachrisson. Det är en antologi som radar upp ett antal låtar
från den aktuella perioden, texter skrivna av olika skribenter som
tar uppdraget på största allvar.
Fast, vänta nu, är
det inte en efterhandskonstruktion att tala om musik i tidsepoker?
Det blir allt för lätt att avgränsa, men man missar då att när
något riktigt revolutionerande äger rum har det redan funnits små
ringar på vattnet, och att inga musikaliska jordbävningar inträffar
utan förskalv.
Boken inleds med de
mest citerade orden i allt som någonsin har skrivits om pop,
Christopher Hills majestätiska utsaga från 1972: ”History has to
be rewritten in every generation”. Inte en ledare i Lokkotidningen
pop inleddes utan en variant av dessa ord. Men Zachrisson nöjer sig
inte: han påminner om det akuta dilemmat, att vi inte kan förstå
hur denna musik togs emot av sin samtid. Det vi nu hör som något
kan uppfattas som häftigt kanske då var klichéartat. Eller
tvärtom. Det kan samtidigt vara en tillgång, att vi nu i efterhand
kan lyssna förbehållslöst, utan fördomar.
Vad jag då hör när
jag läser den här boken är entusiasmen hos de skrivande, en
närmast påtaglig hänförelse i sitt ämne. Utan att det blir
introvert: för den styrande principen verkar ha varit av förmedlande
slag. De skriver mer anspråkslöst än ängsligt trendkänsligt. Då
kan man få ny kunskap också, som när Jenny Franzén skriver om
Ellie Greenwich, kvinnan bakom sångarrangemangen i Phil Spectors
Wall of Sound. Under namnet Ellie Gaye gav hon ut låtar i slutet av
50-talet.
Lärda anekdoter
avlöses av privata bekännelser. Alla är inte lika drivna
stilister, men det är som sagt oftast kompenserat av entusisamen.
Olika genrer passerar: bossanova, jazz, pop, blues, till och med
electronica från 1959. Elias Hillström skriver om den bästa låten
någonsin, om man ignorerar ”Love Will Tear Us Apart”, alltså
Nina Simones ”Wild Is The Wind”. Han skriver verkligen fint om
den här låten, även om jag inte för mitt liv kan dela
uppfattningen att David Bowies version är bra.
Titeln till tagen är
tagen från en låt av den excentriske Joe Meek, som gjorde yttre
rymd-musik 1960, för att senare avancera till producent. Hans
trumljud lär ha inspirerat till Joy Divisions ”She's Lost
Control”. Det är bara en av de roliga insikterna som boken ger: en
annan är att instrumentallåten ”Apache” blev viktig för den
tidiga hip hoppen, eller att Etta James nyligen bashade Beyoncé. När
jag nästan läst klart boken ser jag att de infiltrerat den med bok-
och filmtitlar längst ned, vilket ökar värdet av boken som en
kulturhistorisk referens. Den är dock kort, alldeles för kort,
upptäcker man också när man läst klart – att det alltså ger
mersmak.
Skribenterna ser
perioden 1958-1962 som en pionjärepok. Det stämmer nog: för
texterna förmedlar en experimentlusta, en nästan naiv vilja att
göra annorlunda och djärva saker. Man vill dit, kort sagt, följa
med och bli delaktigt i upptäckandet av den här spännande musiken
som de skriver om. Boken har också blivit ett pionjärverk –
eller, jag hoppas det, en bok som kan peka ut en färdriktning åt
andra, att det går att vaska fram saker där man inte anade att det
fanns något av värde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.