Poesin har blivit
allt mer marginaliserad under 2000-talet. Nu kan hävdas att det är
en riktning som har pågått längre än så, sedan kanske
femtiotalet, det vill säga innan tv och spektakelkulturens glättiga
intåg. Fast om det tidigare ändå fanns någon slags skimmer över
poesin, att den som inte läste ändå tänkte gott om den som ägnade
sig åt att läsa dikter, att det tidigare fanns ett värde, ett
slags erkännande – då verkar detta ha blivit allt mer bortsopat.
Nu ses det som mer suspekt, rentav subversivt.
Äntligen, i så
fall. För poesin trivs med att vara i underläge, och skulle jag
vara poet hade jag hellre 50 noggranna läsare som tog mig på allvar
än 500 000 som läste mig förstrött. Den som skriver vill nå ut
till någon som bryr sig på riktigt.
Den danska poeten
Mia Degner ger nu ut sin andra diktsamling på Gyldendal: Kort
over himlen. Den har som underrubrik ”Forløb”, alltså
förlopp, och det är fint uttryckt. För det är verkligen ett
förlopp som skildras, en historia, som inkluderar farföräldrarnas
tillvaro under andra världskriget. En erinring om verkligheten.
”Koncentrationslejr
er det første ord.” Så dramatiskt inleds boken. Inte minst om man
tar i beaktning bokens sista ord: ”gravene”. Det är
olycksbådande, och den olyckliga stämningen präglar innehållet,
där koncentrationsläger också kallas för ett slitet och ynkligt
ord: ”Allting er gråt”, står det också tidigt, vilket
etablerar den lite kusliga atmosfären.
Dikterna hör ihop,
berättar sin historia. Titeln ska uttydas som att man fotograferar
himlen: ”I himlen, hvor alting står lysende klart som stjerner,
således også på jorden, således tegner man kort over himlen og
jorden, på én gang, efter gang, således, således talte du og blev
talt til, gentalt, således også på jorden, på jorden skal vi
vandre, skal vi være til, skal vi gå og hoppe, således lige op i
himlen, hvor æbletræerna vokser fra rødderna og opefter, et spædt
æbletræ.” Det som får dem att höra ihop är upprepningarna, den
rytm som skapas av varierad upprepning. För den med begränsad
frihet får en annan relation till himlen, som Oscar Wilde
demonstrerade i sin dikt ”Ballad of Reading Gaol”, där vyn mot
stålhimlen blir diktens ledmotiv: ”a casque of scorching steel”,
som den bland annat kallas.
Degner skrev i sin
förra bok om illusionen, att vi frivilligt väljer den inte minst
därför att den garanterar en form av lycka – saliga äro de
fåkunniga, som det (inte) skrivits. Men här är hon mer handfast,
mindre blåögd. Språket tangerar den religiösa hymnen, och då
aktiveras genast en ironi-sensor hos mig som läsare: kan man göra
så bokstavligt? Kan man säga ”Gud” utan att samtidigt spotta på
det?
Man vet inte. Det är
ju en del av poesins styrka, som ger den ett försprång. Man vet
inte. Här fotograferas himlen – himlen är också en sådan
ambivalent aspekt, där du inte vet när den övergår från
bokstavlig till bildlig instans. Närvaron i det lantliga, där du
som individ måste söka ditt eget spår, samtidigt som du följer
släktens upptrampade. Degner skriver en del om kor också, och om de
dyrbara dropparna mjölk och blod som styr våra öden.
I farföräldrarnas
värld tar sig de hårda omständigheterna in. Ett förlopp styrs av
beslut. Det inbillar vi oss, men det är lika ofta sammanträffandena
som råder. Den som har kontroll över sin situation – ja, då kan
man snacka om beslut, följd, logik, men när det sker något
oväntat, som ett krig, då kan man bara invänta slumpen. Som svensk
i avsaknad av ockupationserfarenheter är det svårt att ta sig in i
den förtvivlan som får dem att sy in cyanidpiller i hemliga fack i
jackan.
Helt perfekt analys: "Fast om det tidigare ändå fanns någon slags skimmer över poesin, att den som inte läste ändå tänkte gott om den som ägnade sig åt att läsa dikter, att det tidigare fanns ett värde, ett slags erkännande – då verkar detta ha blivit allt mer bortsopat. Nu ses det som mer suspekt, rentav subversivt."
SvaraRaderaKan kännas så: att vara en som läser dikter är som att vara en som intresserar sig för fossiler.
SvaraRadera