Eva-Stina Byggmästar
är en författare jag har följt sedan hon tog sina första
studsande steg som poet, med djärvt uppbygda diktsamlingar på
80-talet. Hon har genom sin relativt produktiva period testat olika
stilar, men varit förtrogen sitt uppdrag att skriva absurda upptåg
på barnkammarväggen, även om de senaste årens böcker blivit
nästan påträngande pastorala. Därför är det med viss skepsis
jag tar del av den nya boken Locus amoenus (ellerströms), då
titeln hänvisar till det latinska begreppet för en behaglig plats.
Men vilken fullträff
det här är. Språket har blivit ännu mer sinnligt, när hon här
låter sitt diktjag ströva genom den angenäma miljön i jakten
efter ett du, som i förstone är gäckande. Byggmästar skriver
uttalat romantisk dikt. Romantikens modus är minnet, har Horace
Engdahl visat, och här har allting redan hänt, förefaller det.
Minnet av den
älskade koncentreras till bilder av dess framträdande: ”Det var
en underbar dag – / men en mer underbar dag / än alla de andra /
underbara dagarna.” Hur undviker Byggmästar att det sinnliga blir
sliskigt?
Leken leder fram
till den hemliga kunskapen, den som delas av de älskande; platsen
saknar inte bibliska referenser, men erinrar mer än ett Eden om ett
antikt Elysium, med spår av egyptisk mytologi. Åtminstone nämns
Baset som kattgudinnan (namnet brukar annars skrivas Bast, informerar
mina källor i ämnet). Platsen är tungt symbolisk, och passande nog
ingår boken i förlagets Enhörningsserie, för här finns
enhörningen i dikten, bland lamm som strövar kring statyer och
tempel.
Det finns en
påtaglig närvarokänsla i miljöbeskrivningen, där spåren av
lycka anas. Och platsen skildras utifrån panorering, där Byggmästar
dröjer vid detaljen. Trots att hon inte söker sig till Jäderlundsk
blomstermetaforik i sin gestaltning av det sensuella innehållet har
hon mot slutet en rosdikt som kan leda tanken till att jagets strävan
är av metafysisk art.
Likaså att det
idylliska tangerar besvärjelsen. Att glädjeyttringarna skyddar
eller bedövar ångesten, fungerar sedativt mot det hemska. Den
avslutande lite längre diktens närmast trotsiga hållningen till
lyckan och kärleken antyder detta. Dock finner ju diktjaget det
eftersökna dunkla målet. Är det en musa? I åtminstone en av sina
bilder visar Byggmästar hur hon förstår attraktionen:
”Det gyllene
bordsurets
tätt omslingrande
gestalter
visar kärlekens
seger
över tiden.”
Liksom diktjaget
söker sin kärlek söker Byggmästar som poet sin stil, och det är
inte utan djärva avvikelser – här manifesterat i ett försiktigt
bruk av arkaiska verbformer i plural. Jag tycker att hon går helt
rätt i den här boken, att hon på något sätt hittar fram.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.