Noomi Rapace.
När det nyligen
uppdagades att det skulle ges ut en ny bok med Lisbeth Salander i
huvudrollen trodde nog de flesta av oss att det rörde sig om Stieg
Larssons oavslutade fjärde del. Kanske hade Eva Gabrielsson skrivit
färdigt manuset?
I stället visade
det sig att David Lagercrantz av Norstedts fått uppdraget att skriva
nya böcker som utgår från Millennium-böckerna. Stor besvikelse
utkristalliserades snabbt.
Man kan tycka vad
man vill om marknadsvillkoren, och nog kan man spekulera i att både
förlaget och Lagercrantz ser detta som relativt lättförtjänta
pengar. Karaktärer, miljö och yttre förutsättningar är redan
bekanta för läsarna. Lite fräckt är det allt. Ändå har jag
svårt att förstå missnöjet hos Stieg Larsson-fansen.
Begreppet fan
fiction har etablerat sig, även om det till största del handlar om
internet-texter skrivna för att låta redan etablerade karaktärer
figurera i nya sammanhang. Först handlade det om science
fiction-serier som Star Trek och Star Wars, men Femtio nyanser av
honom-böckerna skrevs ursprungligen som fan fiction baserad på
Twilight-serien.
Dessutom har
klassiker länge fått utstå nyskrivna versioner. Tänk bara på hur
Hjalmar Söderberg har utnyttjats av andra författare, eller hur
Jane Austens karaktärer på senare år jagats av sjömonster och
zombies. John Ajvide Lindqvist har gjort karriär på att plagiera
Stephen Kings karaktärer, tematik och stil. Varför någon skulle
låta bli just Lisbeth Salander-böckerna kan jag inte förstå.
Om rädslan består
i att Lagercrantz kommer att skända mästerverket tror jag att det
är en obefintlig rädsla. Populärkultur handlar ofta om
känslomässiga band, där du fattar tycke och läser okritiskt.
Kärleken är blind och partisk.
Och ja, jag är
medveten om vad som är populärkultur. Jane Eyre, till
exempel, som i ett längre perspektiv är lika mycket bästsäljare
som Millennium-trilogin. Som fan av Charlotte Brontës roman har jag
fått tåla ett otal romaner ur bifigurernas perspektiv, likväl som
moderniserade versioner där Jane som nanny trånar efter en
rockstjärna, eller en version som berättar förloppet ”med en
erotisk tvist”. Märk väl, utan att detta på något sätt har
fått mig att sluta uppskatta urtexten.
Det går att välja
en mer välvillig tolkning. I bästa fall bidrar det till att fler
får upp ögonen för originalet, även om det kan tyckas att just
Lisbeth Salander redan blivit en del av vårt kollektiva medvetande.
Populära romaner
och film är sällan ett lyckat möte. Men liksom dessa
filmatiseringerar – hur usla de än må vara – ökar nyfikenheten
på förlagan, kan de här nya böckerna skapa intresse. Kanske också
ge perspektiv på Larssons insats, att vi börjar bedöma hans böcker
annorlunda. Däremot ska nog förväntningarna skruvas ned en aning,
för det är vanskligt att på förhand spekulera i framgång,
oavsett om vi tänker konstnärligt eller ekonomiskt.
Om det upplevs som
osmakligt att det i år endast gått tio år efter Larssons död vill
jag bara påminna att det dröjde endast fyra år efter Ian Flemings
död innan Kingsley Amis skrev en helt ny James Bond-bok. Som gammalt
Bond-fan – jag skrev egen fan fiction när jag gick i mellanstadiet
– kan inget i mina ögon ändå överträffa Flemings tolv elegant
skrivna agentböcker.
Vi kan bara invänta
förloppet. I den händelse Lagercrantz har skrivit en fantastisk
uppföljare, då är ju läsarna bara att gratulera. Om hans bok
däremot är urdålig finns det ingen anledning att deppa. Minns
Marcel Prousts ord från På spaning efter den tid som flytt:
”Det är lättare att skapa ett mästerverk än att ödelägga
det.”
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 2/1 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.