En
antologi om ungas litteraturläsning slår in de redan inslagna dörrarna. Den är
ambitiös i sin resultatredovisning, men tillför inte många nya övertygande
argument.
Det
gnälls ofta på att ungdomar inte läser litteratur, något som i sig väcker två
frågor. För det första: har det inte sedan Sokrates dagar gnällts på ungas
brist på engagemang i kulturella sysslor? För det andra: läser de vuxna som
gnäller som mest själva mycket litteratur?
I
stället för att tjata kan man ta del av forskningsrapporten Litteraturen på undantag, som på uppdrag
av Vetenskapsrådet nu presenteras av forskare och lärare vid Uppsala
universitet och Högskolan i Borås.
Torsten
Pettersson, Skans Kersti Nilsson, Maria Wennerström Wohrne och Olle Nordberg
har från var sitt håll gjort empiriska studier på i första hand ungdomar i
åldern 16-25 år. De utgår från både statistik och djupintervjuer. Med läsning
av noveller av bland andra Inger Edelfeldt och Raymond Carver har jämförelser
gjorts mellan elever från olika åldrar, från gymnasiet till
litteraturvetenskapsstudenter.
Resultaten
är de förväntade. Elever från yrkesförberedande program raljerar friskt över
den ”bögiga” läsningen, och studenter på universitetet hinner knappt börja där
förrän de vräker nyligen inlärda akademiska floskler över enkätsidorna.
Attityder
till läsning handlar för de flesta unga i mindre utsträckning om de värden
läroplaner brukar betona, att öka kunskap om sig själv och om sin omgivning. En
genusskillnad är att fler tjejer än killar söker sig till läsning för att
uppleva känslor. Men de flesta av respondenterna i Petterssons undersökning
svarar att eskapism är målet.
Förströelse
har säkert sin plats, men det är att underkänna den kraft som finns i
litteraturen om man enbart väljer den för att bli underhållen och få
avkoppling, vilket var de populäraste svaren i undersökningen. Det är också att
underkänna författarens insats om du inte tar det skönlitterära verket på
allvar.
Jag
är inte helt ense med värdet i att kvantifiera läsningen, som sker så ofta här.
”Så här många läste novellen si, så här många läste den så …” Empirin kan
ställa till med problem, bli en livboj för de fyra forskarna, när jag hellre
hade sett dem någon gång släppa siffrorna och ge sig ut i mer spekulativa
farvatten.
I
den här boken varvas långa utläggningar i den grå teorin med idog
resultatrapportering. Många ord ödslas på vad läsning ”är”, vem som har
”litterär kompetens” och så vidare.
Min
erfarenhet som gymnasielärare är att unga visst kan läsa. Om de ges tid till
detta.
Och
det bästa av allt: du behöver inte ens vara särskilt smart för att läsa. Det
som i högre grad krävs är modet att våga ge sig in i en dialog med det skrivna,
att våga uttrycka saker om det du har läst.
De
slutsatser som nås i denna ambitiösa bok blir till sist så självklara att man
tappar tilltron till rätt mycket forskning, det vill säga att den i mångt och
mycket bekräftar sina egna hypoteser. I korthet: de digitala lockbetena
förhindrar inte att många unga gärna läser fiktion i bokform.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 26/10 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.