I dag är det högtidsstund för oss som fortfarande bryr oss om
läsning och om litteratur, när den ständiga sekreteraren i Svenska Akademien
tillkännager årets Nobelpristagare. ”Ständiga” och inte ”ständige”, ja, för i
år är det för första gången någonsin en kvinna som ger beskedet, när Sara
Danius ersätter Peter Englund.
Det är förstås kul, och möjligen ökar därmed chansen att den
snåla tilldelningen av kvinnliga pristagare stiger – endast 11 % har varit
kvinnor, sedan 1901. Om man händelsevis tycker att sådant är viktigt.
Förhoppningsvis slipper vi fadäser som 2007 års motivering när Doris Lessing
fick priset, att hon skildrade ”den kvinnliga erfarenheten”.
Varje år försöker jag förhålla mig neutral till hela detta
spektakel, och tycka att priser devalverar läsupplevelsen, att det inte går att
tävla i litteratur. Men när klockan tickar fram mot slaget tretton kan jag inte
låta bli att bita sönder naglarna i förhoppningen att någon av mina favoriter
ska – vinna? Nä, man vinner ju inte Nobelpriset, man får det. Som en gåva, eller börda. ”Dödskyssen”, som Saul Bellow
menade 1976, att det därefter knappt gick att fortsätta skriva.
Fast egentligen vill jag att Svenska Akademien ska säga ett
oväntat namn, någon jag inte har hört talas om. Som Elfriede Jelinek 2004. Jag
rusade då till Per Brahegymnasiets bibliotek, och döm om min förvåning när jag
där hittade De utestängda, och senare
fick höra att det var en bok som bara fanns på två skolbibliotek i hela
Sverige. En fantastisk bok, vild och farlig.
Vi som bryr oss, vi spekulerar, gissar, hoppas. Det brukar
finnas ett par hundra anonyma kandidater att välja mellan, så egentligen är det
bara en lyckträff de år jag råkat gissa rätt, som när jag tippade V.S. Naipaul
2001, Imre Kertész 2002, Herta Müller 2009. Är det en tillfällighet att Akademiledamoten
Katarina Frostenson citerar Anne Carson i sin kommande bok Sånger och formler? Förmodligen inte.
Men jag blir gärna överraskad. Jag inbillar mig att det bor
en liten överraskningsdjävul i Svenska
Akademiens ledamoter. I fjol gick priset till Frankrike. I smyg håller jag en
tumme för att de chockar med att även i år ge det till en fransk författare.
Låt oss säga att hon är 48 år gammal. Att hon bor i Berlin.
Mina kandidater:
Svetlana Aleksijevitj: för att hon har förnyat reportaget med
de fem böckerna i ”Utopins röster”, och att det skulle vara roligt att belöna
en annan genre än romanen för en gångs skull.
Anne Carson: tyvärr fick ju Alice Munro från samma land
(Kanada) priset för två år sedan, men Carson skriver den mest gränsöverskridande
poesi jag någonsin läst, och jag blir överlycklig av att läsa henne.
Cormac McCarthy: tyvärr verkar delar av Akademien hata USA,
men bland alla överskattade romanförfattare därifrån är McCarthy särklassigt
bäst, med sina oslagbara pessimistiskt visionära böcker.
Péter Esterházy: det finns flera ungerska författare som
förtjänar priset, som Péter Nádas, men jag gillade Esterházs Markusversionen, som kom på svenska i
år, en originell roman som biter sig fast.
Olga Tokarczuk: mest för att jag har hennes senaste roman Jakobsböckerna framför mig, en tusen
sidor lång historisk roman, och får hon priset är det en god anledning att läsa
den.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 8/10 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.