Med
allt större tydlighet är det vattnet som är temat för Johan Holmlunds poesi. I
sin förra bok På land varnade han oss
för annalkande naturkatastrofer. Det är faktiskt mer än troligt att han tillhör
den sista generationens visselblåsare, att det redan har blivit för sent på
jorden.
Då
tyckte jag att han var för försynt med sina varningar, men jag är beredd att
revidera det omdömet nu. Inte för att den här boken är omedelbart bättre, utan
snarare för att jag tror att det inte hjälper att slå på den stora gonggongen.
Makthavarna skiter väl i poeternas varningar, eller hur?
I Holmlunds
nya bok, I det nya havet, fortsätter
tematiken. Det är storstilat, men med det menar jag bara till typsnittet. Till
tonfallet är det desto mer lågmält. För att inte säga ödmjukt, och det är lätt
att uppskatta det. Elegiskt kunde det kallas, vore det inte för att det är ett alldeles för magnifikt och opassande ord.
Vattnet,
och den försvinnande naturen, alltså. Tematiken behandlades nyligen också av
Maria Küchen, i hennes bok Rosariet, det
marina. Även det en bok som på sitt stillsamma vis varnar och visar
framkomlig väg. I båda böckerna finns en vaghet, men det ska vara så. Det kan
också påminna om Antony and the Johnsons sorgsnaste låt ”Another World”, där
sångaren räknar upp allt som han kommer att sakna när vi behöver en ny värld
eftersom ”this one’s nearly gone”.
Dikt
ska ju nå ut, det är något som ligger i dess uppdrag. Att antända en läsares
fantasi eller medkänsla. Det låter storslaget, invänder du, men du, jag säger
då att det är inget mindre än en storslagen upplevelse. När poesi funkar är det
en bedrift som sker, ett fucking mirakel.
Ibland
kan Holmlund verkligen nå ut med sina hovsammaste rader:
”Jag
vill inget hellre än att omfamna
minnet
av mig själv
ha
mig i en kapsel med fyra väggar
golv
och tak
så
att jag inte slipper ut
Jag
vet vad som är jag
eller
snarare
vem
som var jag
innan
locket stängdes och jag blev
omsluten
av mig själv
Här
i det förrädiska mörkret”.
Det
är konsekvent skrivet, del av ett större projekt, en berättelse av oformliga
proportioner. Holmlund skriver helt enkelt in sig i en tradition, och faktiskt
skriver sig ut ur sin förra kontext, musikens – den kan vi sluta snacka om nu,
även om Easy lär återförenas ännu många gånger innan planeten säckat ihop helt.
Här
skriver Holmlund sig bort från de sorgliga refrängerna, mot en hoppfullhet som
kanske är naiv eller bara nödvändig, men långt ifrån världsfrånvänd. Så kan jag
uppfatta vad som motiverar dessa dikter, att de ska vara så här stillsamt
skrivna också.
Holmlund
har verkligen ett eget tilltal, och det må vara att det kan kallas försynt. Jag
uppskattar det mer den här gången, som om det nu har tillåtits verka, ja,
sjunkit in.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.