Jesús
Carrasco har skrivit en debutroman med potential att bli lika klassisk som
Robinson Crusoe. Trots att den skildrar en ohygglig värld har den ett
optimistiskt budskap om överlevnad mot alla odds.
När
litteratur fungerar som bäst ger den oslagbar tillgång till andra människors
livsvillkor. Du kan med hjälp av ett så enkelt knep – en författares intuitiva
kunskap – få en inblick i en annan människa. Lära känna något som tidigare var
fullständigt okänt.
I
spanjoren Jesús Carrascos debutroman Flykten
sker exakt detta. Det är en av de mest känslomässigt drabbande spänningsromaner
jag har läst på riktigt länge. Det är 217 sidor ren utmattning, och allt hålls
ihop av det avskalade, nedtonade språket.
En
ung pojke gömmer sig från förföljare i en grop. Jag antar att Carrasco vill att
vi ska uppfatta den som en livmoder: därifrån föds han in i en värld av kaos,
grymhet, ondska, svält, död. Förföljaren är en ”tillsyningsman” med kumpaner.
Med nedkissade byxor tar sig pojken vidare, träffar en gammal getherde, lika
karg och tystlåten som det omgivande landskapet. Tillsammans vidtar flykten
norrut, i ett land som innehåller inget annat än slättmarker.
Berättelsen
är tydlig och enkel, och premissen kan erinra om en korsning mellan Defoes Robinson Crusoe och Cormac McCarthys Vägen. Liksom Robinson lär sig pojken
överleva utifrån de resurser som finns till hands, med påhittighet och optimism.
Och nog finns ett spår av det postakopalyptiska i pojkens öde – vi får inte
heller riktigt besked om vad det är som har hänt i byn han flyr ifrån, eller
varför han är ett så angeläget byte.
Men
jag anar likheter också med McCarthys Gränsen-trilogi
från 90-talet, med cowboys som lever nära den mexikanska gränsen. Även här
finns fina exempel på den närhet som alstras av extrema eller vidriga
omständigheter. Kamratskapet mellan den namnlöse pojken och den likaledes
namnlöse herden hör till de mest slitstarka jag har sett etableras inom en
romans pärmar. När pojken och herden träffas är det gamlingen som tar hand om
barnet, som är i bedrövligt skick både fysiskt och psykiskt. Sedermera blir det
pojkens uppgift att ta hand om gamlingen.
Carrasco
har ett klart budskap kring en förlåtelse-tematik. Kanske det är otidsenligt
att snacka försoning, när vår tid mer sysslar med vedergällning. I relationen
mellan herden och pojken ryms en underförstådd religiös dialog – fåordig, men
tyngd av nödvändighet. Möjligen går författaren lite för långt i att ge herden
paralleller till den bibliske Jesus, men det är förlåtligt.
Låt
dig inte luras: det här är en grym, otäck bok. Någon gång blickar pojken ut
över ett landskap som för honom ter sig grumligt, med utsuddade konturer. Att
han då gråter är lika självklart som att du själv gör det när du läser.
Men
det är inte bara en ohygglig bok: den är också ohyggligt bra. Inte minst tack
vare sitt korthuggna språk, och Carrascos oförmåga att ge oss bakgrund och en
överblick över vad som har hänt. Berättelsen förblir ett suggestivt mysterium,
med myriader av tolkningsmöjligheter.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 15/10 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.