För
att ta den 1600-talslånga titeln: ”THE ULTIMATE INTRODUCTION TO
THE WRITING OF GOOD ENGLISH. Definitions, explanations and
illustrations of the parts of speech, and of the other most important
technical terms of grammar. Incorporating STRUNK'S GUIDE TO STYLE
explaining how to write well and the main pitfalls to avoid.”
Det
är den excentriske farbrorn N.W. Gwynne som så här på ålderns
höst bestämde sig för att samla sina lärdomar i engelsk
grammatik, efter att i oändligt många år ha undervisat elever i
alla tänkbara åldrar. Hans bok
Gwynne's Grammar publicerades
2013 och blev en av dessa misstänkt många osannolika storsäljare –
det tunna häftet på 26 sidor har sedan utkommit i flera bearbetade
upplagor, och den här har alltså plockat in den gamla boken The
Elements of Style
från 1918, skriven av professorn Strunk. Den som vill ha en kortare titel kan förstås nyttja chattreduktionen GG, men då bleve nog Gwynne en smula besvärad; mot slutet använder han efter viss möda begreppet 'wicked', efter att ha tackat sin hustrus och dotters hjälp.
Nog
kan sägas att Gwynne är en lärare som tillhör den gamla stammen.
Det var i slutet av 60-talet som förfallet inleddes, inleder han
dystopiskt. Vad är då hemligheten? Att det inte finns några
genvägar, betonar han – det är bara att bita ihop, lära sig
utantill vissa grundläggande regler. För negligeras dessa blir man
inte bara en sämre tänkare – man blir olyckligare. En av de
kontroversiella teserna som drivs är alltså att grammatik gör dig
lycklig.
Gwynne
har skrivit fyra ganska koncisa kapitel i ämnet, där han gång på
gång betonar minnet som din bästa vän om du vill lära dig
uttrycka dig korrekt. Grammatiken i sig är en vetenskap, men att
lära ut den är en konst, menar den före detta läraren, något det
inte är svårt att hålla med om. Och han skriver ju pedagogik i sin
renaste form, och vill att minsta barn ska förstå hans påbud.
Han
är rolig utan att bli påträngande, som när han i förbifarten
påpekar att det finns en ordklass som till och med djuren behärskar
– interjektioner! Fast ibland är han så kortfattad att det blir
obegripligt. Det är långt ifrån uttömmande, för oftast antyder
han något utan att motivera eller diskutera. Vad har han emot
Oxfordkommat, till exempel? När han ska nämna fyra lysande
stilister från förra århundradet finns det all anledning att
ifrågasätta namn som George Orwell, PG Wodehouse, Hillaire Belloc,
och Rudyard Kipling – man kan väl nämna åtminstone fyra bättre,
och borde inte några av dem vara kvinnor?
I
sitt sista kapitel kommer han äntligen fram till det intressanta
spörsmålet, varför elever fortsätter att begå misstag fastän de
lärt sig vad som är rätt. Gwynnes förslag är att det vi lär oss
tidigt sitter kvar, och måste nötas bort. Att lära sig det
felaktiga är därför förödande, och man kan bara hoppas att det
satsas mer på fortbildning för språklärarna i de lägre stadierna
– alternativt att de själva skaffar sig exempelvis Gwynnes bok.
Han
föreslår också att elever ska skriva något under lärarens
översyn varje dag, något som för en gymnasielärare knappast låter
sig göras inom ramen för klasstorlekar och elevtillströmning. När
vi kommer till Strunks partier finns flera konstruktiva förslag, i
en märkligt aktuell text – den är ändå nästan hundra år
gammal, om än svagt modifierad av Gwynne. Sedan är det en annan sak
att det är aningen svårare att vara överens med Strunk, som när
han jämt och ständigt vill kapa i formuleringar, som om inte en
viss redundans ibland är nödvändig, för att låta en del komplexa
tankar sjunka in. Den som följer råden till punkt och pricka kan
bara skriva funktionellt och konformt, men språket har också andra
syften.
Till
skillnad från en del andra storsäljare om språk – ja, jag är då
inte så förvånad över framgången – som Lynne Truss Eats,
Shoots & Leaves och
Kingsley Amis The King's English,
lämpar sig Gwynne's
Grammar
inte lika bra för sträckläsning. Han har sina poänger, men också
en lite träaktig stil. Därför tror jag att jag mest kommer att ha
behållning av den som ett referensverk, och placerar den därför
lagom tillgänglig för framtida bruk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.