I
nya numret av Vagant (3/2014) kastar jag mig över de två texterna
som handlar om Marguerite Duras. Detta år, då det råkar vara 100
år sedan hon föddes, har jag läst en räcka artiklar om henne,
något som inte hör till vanligheterna. Eller ja, nog har det
skrivits om Duras, men jag har försökt låta bli att läsa, jag har
varit fullt upptagen med att läsa hennes böcker.
Det
är två olika ingångar – dels Anne Helen Guddals empatiska essä
om Duras tomhet och mörker och skrivandets yttersta konsekvenser,
och dels Christian Johannes Idskovs översikt av hur Duras
självbiografiska skrivande har flutit rätt in i den skandinaviska
självbiografiska trenden under 2000-talet. Jag vill inte vara utan
någon av de två texterna, vars olikhet påminner om att hur
inspirerande det än är att uttala sig om Duras är det oändligt
mycket mer inspirerande att läsa henne – denna fysiska önskan att
gå in i Duras-cirkeln.
Vidare
fortsätter diskussionen kring två kontroversiella norska fyrbåkar
som var föremål för artiklar i förra numret av Vagant.
Filmkritikern Harald Kolstad väckte känslor som svårligen vill
insomna, för att inte tala om Knut Hamsun, nazi-författaren.
Diskussionen kring främst Hamsun förs med ett engagemang som från
ett svenskt perspektiv ter sig som en särskilt gynnad position –
inte kan vi ha sådant tonläge när vi diskuterar Strindberg, utan
det ska vara så himla vördnadsfullt fortfarande.
Duras-dossiern
är bara ett av glansnumren. Ett större sjok texter om Walter
Benjamin ämnar jag återkomma till, och lika lockad blir jag av
temat om antropocen som en tänkbar framtid för det mänskliga.
Sigurd Tenningen skriver där om Inger Christensens kryptiska roman
Det målade rummet. Temat initierades efter att man i Norge
börjat planera för de klimatförändringar som om 50-100 år kan
göra det möjligt att producera norskt vin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.