Leslie
Jamison är amerikansk författare till bland annat en roman, men det
jag plockar upp från hennes hand är essäsamlingen The
Empathy Exams.
Av mycket att döma en fruktansvärt begåvad skribent – så där
som amerikanska essäister gärna presenteras. Den här färska boken
utges av Granta i år.
Det
är empati som utgör det sammanhängande ämnet, kanaliserat genom
smärta och sjukdomar, äkta och spelade – i en inledande essä
handlar det om att simulera sjukdomar åt läkarstuderande, i en
voiced
empathy,
för att testa om kandidatens behandling är adekvat. Men empati
handlar också om att erkänna ett problem, att sätta ljus på det
mörka, på det som är skönt att ha kvar i det mörka, det som vi
helst inte vill se.
Empatibegreppets
etymologi, grekiskans empatheia,
ger oss rörelsen ”inåt” (em-) och ”känslan” (-pathos).
Jamison kallar det penetration, att färdas, in i ett annat rike
(sjukdomens rike, som bekant). I gränsen finns det påhittade och
det riktiga, där minnen samlas, och minnen kan också vara påhittade
eller planterade. Jamison resonerar kring var gränsen går mellan
empati och stöld, att annektera eller stjäla en annans känsla, som
ett intrång. Den som hyser empati löper risken att bli egoist.
”Pain
looks good on other people, that's what they're for”, som Sisters
of Mercy sjöng en gång. Jamison citerar ur andra källor: hon går
raskt från Guns 'N Roses till filosofer som Mark Jefferson, Michael
Tanner och Robert Solomon. Eller från Frida Kahlos dagböcker till
Brian De Palmas filmatisering av Carrie.
Men
är empati verkligen lika positivt som sitt rykte? När någon far
illa – på riktigt – går vår medkänsla på djupet då, och vad
är den värd om den inte gör det? För den som visar omsorg över
andra – kan hen också visa omsorg över sitt eget jag?
Dessutom:
hur ska vi ens kunna förstå en annans smärta? Kanske det mest
missvisande uttrycket i vårt språk är detta evinnerliga ”jag
förstår” … ”Nej, det gör du inte”, vill jag alltid svara.
Nu
låter det som att den här boken mest ger mig frågor, och det
kanske är bra så. Jamison skriver om verkligheten, om kroppens
risker, om de egna erfarenheterna, som när hon själv blir
överfallen i Nicaragua, där hon arbetat som lärare. Hon söker sig
till våldsamma miljöer. I boken jagar hon upp sina ämnen, piskar
fram stämningslägen, och använder sig själv som exempel, som när
hon återger en relation med en man vars kompis var seriemördare: ”I
think about that for a moment: Jim's pride at brushing against
darkness, my pride at sleeping with someone who'd brushed against
darkness like that.” Hon redovisar sin egen smärtanamnes.
Det
intryck boken ger på mig är av ostrukturerat slag. Hon skriver som
en avmätt slugger, som ibland får korn på knivskarpa resonemang.
Ett kapitel om hur löpare varje år återskapar James Earl Rays
flyktväg, en så gott som omöjlig uppgift, men ja, Jamison söker
sig mot det som är svårt att leva upp till. Ett annat kapitel
handlar om det amerikanska beroendet av artificiella sötningsmedel –
det är informativt och så, men inte vet jag om det ger så mycket
att läsa, även om hon gör en halvt givande koppling till
sentimentalitet. Eller om självskadebeteende, om hur kvinnors smärta
kan bli en fetisch, men fortfarande värd att tas på allvar.
Därför
är mitt omdöme blandat – somt är nästan lysande, men somt är
nästan banalt, och till råga på allt alltså rätt slarvigt eller
obekvämt skrivet. Många av de goda partierna återfinns just när
hon skriver om den kvinnliga smärtans skam. Där lyckas hon
kombinera de egna erfarenheterna med mer allmänt hållna slutsatser,
genom att investera ett engagemang som får mig att förlåta en viss
oreda i framställningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.