Det
finns två orsaker att bli beklämd när du tar del av något
undermåligt inom konsten. Dels den omedelbara reaktionen av
besvikelse inför ett misslyckande, och dels den på sikt
allvarligare nedstämdheten när du inser att detta fiasko sänker
nivån för de kommande försöken inom liknande genre. En dålig bok
om retorik visar att nästa bok om retorik behöver inte sikta högre
än så för att nå framgång.
Därför
var det så glädjande när tidskriften CLP lanserades för lite
drygt två år sedan, som Const Literary (P)Review, av Maria Mårsell
och Ida Therén. För det rörde sig verkligen om något som måste
generera impulser till kreativt skapande i andra riktningar än
misslyckandets. Att läsa de här texterna pekar ut gynnsammare
riktningar, mot möjligheterna.
Samtidigt
är det självklart att urvalet inte är enhetligt, och det var ju
själva projektets ursprungliga villkor, att syssla med den typ av
litteratur som befinner sig vid sidan av det gängse och allmänt
vedertagna. I det syftet ligger också den konsekventa linjen med
konstnärer som arbetat sida vid sida med texterna. Nu utkommer det
som blir det sista numret, 3/4 2014, det totalt femte numret sedan
starten. Detta sista nummer ger för övrigt ett nästan oförskämt
proffsigt intryck, alltifrån layouten till papperskvaliteten, och
jag tycker också att de engelska översättningarna har förbättrats
en smula, så all heder åt de fem hårt arbetande översättarna.
Mitt
eget bidrag bestod i att till första numret skriva en essä om Lars
Görling, samt vara delaktig i ett redaktionsråd. Jag har alltså
bidragit med det föga betungande arbetet att läsa anonymiserade
texter, och sett med viss glädje hur dessa har nästlat sig in i
tidskriftsnumren och senare rentav blivit publicerade i bokform. En
del etablerade namn har förekommit, så också i detta sista nummer
där jag noterar Joar Tiberg och Sara Tuss Efrik, men mestadels har
det handlat om amatörer som skrivit för glatta livet, med allt att
bevisa och kanske just därför har de tagit sig ut ur slentrian och
in i mer av ett risktagande. Den typen av skrivande representeras
bland annat av Elis Burraus absurda minimalistiska drama, och Malin
Axelssons hatiska monolog, som utkommer på Bonniers senare.
Jag
kan inte säga att allt har varit (lika) bra, men det hör till saken
att här har funnits en slags spännvidd som jag kan sakna i svenska
versionen av Granta, som lanserades i hasorna på CLP. Att låta de
etablerade elefanterna dansa skapar förstås större klickmonster,
men i det lilla finns ibland det som ger större utslag i ett längre
perspektiv.
Det är också glädjande att Ida Therén äntligen slänger av sig blygsamhetsmanteln och kysser redaktörskapet adjö med att publicera sin makalösa graviditetstext, där hon bromsar upp skeendet flera gånger, låter sitt ämne sjunka in, de enskilda ögonblicken lysa varmt. Men nu blir det ingen Const längre: samtidigt som det är trist som fan finns alla förhoppningar att någon annan ska upptäcka de möjligheter som har öppnats tack vare den kortvariga insatsen. Stafettpinnen är i gott skick – det är bara att plocka upp den.
Det är också glädjande att Ida Therén äntligen slänger av sig blygsamhetsmanteln och kysser redaktörskapet adjö med att publicera sin makalösa graviditetstext, där hon bromsar upp skeendet flera gånger, låter sitt ämne sjunka in, de enskilda ögonblicken lysa varmt. Men nu blir det ingen Const längre: samtidigt som det är trist som fan finns alla förhoppningar att någon annan ska upptäcka de möjligheter som har öppnats tack vare den kortvariga insatsen. Stafettpinnen är i gott skick – det är bara att plocka upp den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.