Crister
Enander har skrivit en dagbok om skrivande: Om
natten ringer de döda.
Det är en del i ett oavslutat projekt, där han tidigare samlat
essäer om olika författarskap. Nu skildras en kronologi från
julafton 2013 fram till slutet av april 2014, men de dagsaktuella
kommentarerna är relativt sällsynta – mer handlar det om att
skriva utforskande, där tanken prövar sig fram.
Helt
i Montaignes anda? Ja, det dröjer inte länge förrän Montaigne
nämns, denna obligatoriska referens för svenskspråkig essä. Även
här bildar det egna jaget utgångspunkt, och vi tillåts följa
djupt in i Enanders bakgrund, vad som format honom som skrivande
människa – allt från uppväxten i Jönköping, hur han som
sjuttonåring sitter på stadsbiblioteket och bestämmer sig för att
ägna sig åt skrivande, eftersom han ”kan bättre” än
dagstidningsrecensenterna. Lite lustig inleds hans bana med en
kontrovers med Gunnar E Sandgren, Jönköpings lokala storhet
(detsamma gällde för mig, då jag strax innan jag började skriva i
offentligheten grälade med honom och hans förstockade åsikter).
Att kalla honom arrogant, som Enander gör här, är snarast en
underdrift.
Efter
beslutet: sagt och gjort. Han blir recensent, och med den långa
erfarenheten i ryggen skriver han nu med det lediga slags
självförtroende som förefaller så enkelt, men som kostar så
mycket att investera. Enander skriver utan gnäll om ensamhet, om
ångest, om psykiska påfrestningar, men också om den glädje som
finns i orden, i språket, i läsningen. Det är lätt, för den som
själv skriver, att känna igen sig i hans iakttagelser, för kanske
är det så – vi som läser är ett enat släkte, där våra
erfarenheter inte skiljer sig åt nämnvärt mycket.
Tillgängligheten
blir hans främsta ledstjärna, och han skäms inte för
folkbildaranspråk. Det ska vara begripligt, något han faktiskt
lyckas med – här är befriande fritt från akademiskt svammel.
Det
är svårt att skilja på behov och tvång. Skrivandet är en daglig
syssla för Enander. Samtidigt som han skriver denna fylliga bok med
flera sidor om dagen oftast, arbetar han med en mängd
dagstidningsrecensioner, samt planerar för en personlig bok om
upplysningen – den ser jag fram emot, då han avslutningsvis låter
oss få några glimtar in mot sina synpunkter om bland andra Linné
och Diderot.
Enander
ger ett lätt hederligt, sympatiskt intryck – ja, en nästan
provocerande trevlighet, med sina befästelser att han vill ägna sig
åt sanningen och äktheten. Hellre än falskt smicker vill han ha
ärligt mothugg. Själv kan han vara tämligen bitsk mot de han
föraktar. Ensamheten är ärlighetens pris, antyder han, men jag är
inte säker på att det behöver vara så – tvärtom kan vara lika
sant, att den som behandlar hela sin omgivning positivt endast lär
dem att ingenting betyder något. Den som säger sitt hjärtas mening
är i alla fall pålitlig, en egenskap som går hem bättre.
En
brist kan jag belägga honom med: han är inte särskilt rolig. I det
påminner han en del om min kollega C, som intervjuades av
lokaltidningen inför ett utlandslektorat. ”Jag är ingen
charmknutte”, sa han, och menade med det att hans elever fick finna
sig i att undervisas av någon som inte jönsade till lektionerna.
Denna take
it or leave it-attityd
präglar också Enanders skrivande.
Vi
får å andra sidan ta del av några intressanta möten med Gunnel
Vallquist, Ingvar Carlsson (som inte kunde ta kritik, vad det verkar)
och Lill-Babs, vars biografi han ämnade skriva, ett projekt som
lades ned efter flera månaders arbete och 200 sidor begravda i en
digital kyrkogård. Anna Wahlgren råkade träffa paret på en
utlandsresa, en snålskjuts som tillät henne att mjölka fram en
helt annan bok (Hon
är jag).
Nu
har Enander nått en position av fri skribent, och kan kosta på sig
allt mer reaktionära åsikter. Risken att uppfattas som trulig och
sur förhindrar inte att han åstadkommer intressanta saker, om än
inte uttryckta på ett häpnadsväckande sätt. Till de bättre
partierna hör också närheten till ämnet, som när han skriver om
åldrandet, om kärleken. Det var omutligheten som gjorde att
Lill-Babs biografi körde fast.
Pessimismen
ger han inte mycket för, en hållning som ger honom problem när han
skriver utförligt om Sven Delblanc. Enligt Enander hör pessimismen
tonåren till: man växer ifrån den, och de författare som är
pessimister försöker ändå kommunicera, medan det enda rimliga
beteendet vore att upphöra med en verksamhet som strider mot ens
livsinställning. Jag är inte säker på att det är fruktbart att
vara så kategorisk, särskilt inte när man uttalar sig om andras
bevekelsegrunder. Annars är jag nästan uteslutande på Enanders sida,
även om han nog misstar sig när han hävdar att Boel Schenlaers
kommande bok om Kafka i serien ”Litterära profiler” är den
första på svenska – räknas inte Torsten Ekboms Den
osynliga domstolen (2004)
eller Hans Blomqvists Denna
oerhörda värld i mitt huvud (2006)?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.