Stig Larsson är
huvudnumret i nya numret av norska tidskriften Vagant (3 / 2013), som
detta tjugofemte jubileumsår lyckas med konststycket att blicka lika
mycket bakåt som framåt. För att läsa tidningen är som att
syresätta sin uppfattningsförmåga, känna hur din blick långsamt
men markant höjs från de inrotade vanorna.
Stig Larssons
senaste roman När det känns som att det håller på ta slut har
nyligen kommit ut på norska (Når du kjenner at det går mot
slutten), och genomgår fyra kritiska läsningar, av det
ambitiösa slaget. Dessutom en omtryckt tjugo år gammal intervju som
samsas med en helt ny intervju, där han i alla fall visar att han
inte tappat bort sin förmåga att leverera distinkta utsagor: ”Jag
upplever att jag är intelligentare när jag skriver än när jag
tänker”.
Ett annat
huvudnummer är en lång essä om Ingvild H. Rishøi, den norska
novellförfattaren som fick PO Enquists pris tidigare i höst. Dessa
essäer är Vagants signum: fantastiska introduktioner, som tack vare
det generösa formatet ger diskussionsutrymme åt både stil och
innehåll. Mycket i denna essä av Therese Tungen handlar om
klassmarkörer. Den som hade lyckan att läsa Rishøis novell i
debutnumret av svenska Granta från i våras kan knappast ha gått
miste om författarens indignation mot de allt tydligare
gränsdragningarna i klassamhället.
Så har numret också
årets bästa rubrik – ”Pretty Vagant” – med Audun Vingers
genomgång av rockmusikens plats i de första årgångarna av Vagant:
”Eg elsker deg, eg hatar det, eg elsker deg, Morrissey”, ett
omdöme det är lätt att instämma i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.