I den svenska
litteraturfaunan är Peter Törnqvist onekligen ett sällsynt inslag.
Hans senaste bok är inget undantag: den använder sig av en kaxig
respektlöshet som man önskar att fler kunde kosta på sig.
”Den här
historien är spetsad. Men sann.” Så bitskt kan Peter Törnqvist
skriva i sin nya bok Upprop i dikesfaunan. Alla som charmades
av hans förra roman, den vildsinta Kioskvridning 140 grader,
kan andas ut, för han fortsätter röja väg i det svenska språkets
mer vildvuxna terräng.
Dock är det här en
bok med ett annat temperament, då det rör sig om ett myller av
samtidsbetraktelser, skisser, skildringar av resor och natur. Essän
är kanske dess förutsättning, men Törnqvist har lånat
rastlöshetens otåliga penna och lägger oftast av redan efter att
ha fångat premisserna för själva ämnet.
Man kan säga att
han inventerar vardagen. Man kan också säga att han ordvitsar mer
än nöden kräver, där orden vrängs ut och in och tillbaka igen.
Eller säga att det är ett porträtt av Sverige och det svenska. Att
det raljanta tonfallet skymmer det sansade ärendet. Eller något
helt annat, hela tiden något annat, något som trotsar beskrivning.
Det är som att läsa en kverulantisk kåsör vars hjärna kapats av
någon mer illvillig men samtidigt trevligare figur. En motsvarighet
saknas.
Även om det går
att jämföra en gnutta med Bodil Malmstens mer berömda bloggböcker.
Men Malmsten nöjer sig oftast med att cyniskt konstatera saker. Hur
konstruktivt är det att gnälla på postens nedläggning? Törnqvist
skriver också om det absurda i att posten slutar leverera brev, men
han lyfter blicken, och visar i nästa stund att poesi föds i
ögonblicken: ”Himlen hänger nyckfull som en bingolott.”
Däri ligger också
storheten i denna lilla bok, att den hela tiden är så fyndigt
skriven. Dialekten slänger käft med arkaismen, talspråket utbyter
fraser med den litterära stilen. Törnqvist blandar och ger, och det
unika är att han lyckas hitta det egna bland dessa uttjänta idiom,
genom att utnyttja olika stilarter, och trolla fram varje nyans ur
språkpaletten. Varje enskild formulering är originell, som om han
gett sig katten på att avstå från att vagga in läsaren i de vanda
tankesätten.
Nu kanske det låter
som att det här är mest på skoj, men jag kan lova att Törnqvist
har ett allvarligt ärende (också). Hans bok är i så motto mer
normativ än deskriptiv, genom att han gestaltar vikten av att gå
sin egen väg, hitta sina egna saker, och beskriva det på sitt egna
sätt.
Snarare än att söka
bland samtidens trötta tråkmånsar kan nog Törnqvist sägas syssla
med liknande saker som Kellgren gjorde i slutet av 1700-talet. Det
vill säga gissla samtidsfenomen med ironin som osviklig
följeslagare. Eller varför inte John Karlzén, en av 1900-talets
förbigångna svenska författare, som hade ett liknande uppsluppet
sätt att skildra sin omvärld.
Peter Törnqvist må
spetsa sanningen med sin dråpliga bok Upprop i dikesfaunan,
men i så fall är det enbart för att göra den ännu mer sann, och
det är ett av litteraturens yppersta tricks.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 7/10 2013)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.