Svensk litteratur
råder brist på många saker. En av dessa är definitivt
surrealistisk poesi. Därför blir jag så klart nyfiken när
förlaget Celanders presenterar Mattias Jeschko-Edbergs första
diktsamling Eldträd tidig morgon (fantastiskt bra titel!) som
surrealism.
Men har de rätt?
Nja. Snarare ska emfas läggas vid det politiska budskapet. Och om
det är något svensk litteratur inte råder brist på, så är det
väl plakatpolitisk poesi … Nu ska genast inskärpas att just den
här samlingen inte riktigt kvalificerar som plakatpoesi – men nog
är den mer lojal mot politisk ideologi än mot surrealismens
fantasifulla monster.
Jescko-Edberg har
tidigare gett ut en novellsamling, men likt författare i allmänhet
har han alltid skrivit poesi. Jag kan inte riktigt släppa
surrealistspåret: nog skulle jag snarare kalla det här för
romantisk poesi, om vi godkänner den mer generösa definitionen av
romantik, som också tillåter exempelvis Södergrans apostrofer till
längtan. Även här längtas det – mestadels tillbaka, mot ett
dåtida Sverige, ett varmare och mer omhändertagande Sverige.
Samtidigt är det en
starkt realistisk poesi, där diktjaget sitter i skitiga kalsonger
och ömkar tillvaron. Det påminner en del om Johan Jönsons senare
diktsamlingar: jag tycker nog också att Jeschko-Edberg lyckas allra
bäst i de något längre dikterna, där han rör sig mot brännbara
saker.
8/10 skrev Åsa
Beckman i DN om bristande affinitet mellan politik och estetik i den
svenska litteraturdebatten: ett inlägg som jag tyckte var lite
ovidkommande. Jag kan aldrig skilja på form och innehåll, och
tycker att budskapet alltid beror på stilen.
Sverige är landskap
och städer. Och ett folk: ett skrämmande homogent folk.
Jeschko-Edberg visar att det bästa av länder har drabbats av någon
slags defekt, blivit mindre självsäkert, mindre benäget att slå
sig för bröstet. Hans dikter rör sig också utanför gränserna,
mot andra nationer, mot exempelvis amerikanska soldaters tortyr.
Nä, jag tycker som
sagt inte att det här är plakatpoesi. Ett alternativ till den
tradiga plakatdikten är annars att den blir ineffektiv – en risk
Jeschko-Edberg inte helt lyckas undvika. I sina värsta stunder blir
hans dikter journalistiska reportage. Det som räddar honom är den
genuina oron, och den indignation som mår bäst när den får vara
implicit: ibland nämns en dotter och en moder, ständigt lite
frånvarande, som om de alltid befinner sig med ryggen mot diktjaget.
Det är skickligt gjort, att komma undan intimitetsfällan. Allra
bäst alltså i de något längre dikterna, där de personliga lånen
– från exempelvis Full Metal Jacket – blir mindre
påträngande.
Den längtan som då
och då släpps fram – en nostalgi inför den forntid då Per Albin
Hansson och Olof Palme strövade i den svenska terrängen –
beskriver ett samhälle då vi tog hand om varandra. Jag är inte
helt övertygad om giltigheten i den bilden, att jag delar den vurmen
för hur det var när världen var svartvit. (Sanningen är att
makten alltid har skitit i oss som inte har makt.) I den sista dikten
framträder en skruvad trots allt-optimism som jag finner sympatisk.
Det jag gillar bäst
är de skarpa ögonblicken då diktjaget står utanför och betraktar
den här iskylan, allas vår likgiltighet. Vi bedövar oss med
semesterresor till Thailand (eller hur det nu stavas). Jescko-Edberg
gestalar vantrivseln bra, oviljan att kännas vid sin samtid. Man
måste kämpa: så uppfattar jag dikterna, kämpa mot sin passivitet,
mot allt det som förlamar oss. Jo, han skriver på plakat, men med
gemena bokstäver åtminstone.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.