I nya numret av Ord
& Bild recenserar Jonas Rasmussen Ursula Andkjær Olsens
diktsamling Det 3. årtusindes hjerte (Gyldendal). Jag gör misstaget
att läsa den recensionen, av pur nyfikenhet. Misstaget, eftersom jag
direkt efteråt får tag på boken, och börjar läsa den, för jag
vill verkligen inte låta några förutfattade meningar diktera
villkoren när jag läser.
Men då behövde jag
ignorera Rasmussens resonemang kring hur Andkjær Olsen använder
ordet ”RED” som engelsk glosa för att låta det bli en eufemism
för blod, där både versalerna och språköverföringen indikerar
rädsla och ovilja (oförmåga?) att hantera blodet. Eftersom ordet
är så frekvent i samlingen framstår jag ju som en inkompetent
läsare om jag inte nämner det, i synnerhet då det har en koppling
till titelns hjärta.
Men i stora drag
håller jag inte med Rasmussen – låt mig bara markera det, innan
jag lämnar honom. Han föreslår visserligen några förmildrande
omständigheter med samlingen, men jag tycker att hans läsning är
för snål, vilket är märkligt då han annars erkänner att den har
så mycket att erbjuda. Jag går inte in i någon polemik, tycker
bara att det är trist att han behöver invänta slutets metaforer
för att upptäcka hur bra den här boken är. Och nog kan ”RED”
läsas eufemistiskt, men det förklarar inte varför hon annars vågar
skriva ut blod-ordet, eller ger ledtrådar till andra versala
engelska glosor som ”LULLABY” och ”NEWS”. (Jag fascineras av
detta röda ord, tycker att jag sällan har stött på ett så
emfatiskt rött annars än när The Knife för exakt tio år sedan
lät ordet bli så kraftigt kursiverat i sången ”You Take My
Breath Away”: ”we raise our heads for the colour r e d ”.)
Nu är vi alltså
inne i det tredje årtusendet, vilket verkligen kan vara orsak att
utbrista i ett klentroget ”herregud!” Hur är hjärtat nu då? Är
det mörkt, är det tillräckligt mörkt – ännu? Hjärtat är en
minerad trop efter Joseph Conrad, i synnerhet när det som här talas
om västerlandets skuld, om vårt perverterade arv.
Den här diktens rum
har ”fire vægge af uvirkelighed”, och vi förstår genast att
här förs människans tillvaro i transiten, att hör förs hon till
tillvarons väntrum. Det passiva levernet. Dikten blir en
skapelseberättelse, en ny värld skapas när du läser, varje gång.
Och platsen är ”overklig”: alltså finns den endast till som
något att längta bort ifrån, som något som pekar ut en gräns att
överskrida.
Det är politisk
dikt Andkjær Olsen skriver, rejält uttalad politisk dikt, som kan
förefalla lika naiv som den är hoppfull. Den nyligen avslutade
tv-serien om Olof Palme visade med brutal uppriktighet hur 70-talet
var ett annat land, att där gjorde man saker på ett annorlunda
sätt. Det var en tid när visioner inte var något skrattretande,
när tron på människan som något annat än ett ting dominerade
samhällsdebatten. När det fanns ett värde i att vara något annat
än en produkt, en vara.
Andkjær Olsens
reaktion på vår nya osköna värld blir då att bejaka distansen,
att utforska känslobortfallet – göra sig själv oåtkomlig för
allt som kan beröra, göra sig till sten. När kapitalismen har
rånat sig mätt på oss lämnar de i gåva endast en förgörande
ensamhet, och förtärande längtan. Och ju mer hon äger, desto mer
otillfredsställd är människan. Det är det enda vi har lärt oss.
Dikterna skrivs rakt
på sak, men behåller de oväntade inslagen, och behåller också
förmågan att vara spännande. Här finns dikter som tilltalar det
namnlösa. Vad är det namnlösa? Det kan vara det ofödda fostret,
det kan vara – Gud. (Båda är lika inkapslade som den här
meningen inom parentes, lika oåtkomliga och osynliga, och de finns
(ju), men är otillgängliga – för mig.)
En vanlig klyscha
lyder att man behöver förlora sig själv för att vinna sig själv.
Även om jag tycker det är okvalificerat skitsnack är det ibland
viktigt att tappa fotfästet, att på riktigt känna hur marken
gungar. I Andkjær Olsens dikter är det ofta som att intrycken inte
ryms, att det blir för mycket. Det är mycket som böljar, som
vägrar finna sig, inrätta sig. Som det här med formatet, att den
är drygt dubbelt så lång som en någorlunda reguljär diktsamling.
Och klarar ändå av att vara koncis, att behålla fokus (även om
det finns några banala partier får jag intrycket att dessa är
nödvändiga).
Det är ett slags
risktagandets poetik:
”Jeg er ikke et
subjekt. / Jeg har ingen kendetegn. / Jeg har ikke følelser. / Måske
er jeg sværere att afgrænse, også for mig selv, men så er jeg
mindre følsom over for den ensomhed, som alle (alle andre) er udsat
for. / Så stor er jeg, at min smerte ikke har noget med mig at
gøre.”
Men det kan kännas
så: tillvaron vacklar, för att sedan hastigt falla tillbaka på
plats.
Dikten siktar in sig
på just det egna jaget, undersöker hur någon ska förhålla sig
till den här världen: det är dagsaktuell dikt, som värnar om den
egna integriteten. Dikterna låter jaget ta betäckning, uppmanar det
till att bli mindre bräckligt. Det något framfusiga tonfallet
bidrar paradoxalt till en osäkerhetskänsla hos mig, att det skapas
en svävande atmosfär. I tonfallet som sår split och söker
konflikt finns den största viljan till kommunikation, till
förståelse.
Där ligger också
något av förklaringen till varför hon behöver detta format, att
det är som med Göran Sonnevi, att det förtätade samspelar med det
växande, och att det generösa innehållet är förutsättningen för
att också det kortfattade ska finnas till, för att ramsorna ska
understödja gentagelserna. Fantasin lutar sig mot förnuftet. Det är
både Babel(storn) och elfenben(storn), som hon själv säger, både
det alltomfattande och det exklusiva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.