Den yttersta
nöden råder i Kristianstad i slutet av 1670-talet, där prästen
Isak Graa har sitt ämbete. Dottern Jakobine förtvinar som maka åt
den danske affärsmannen Søved Fischer som navigerar mellan
lojalitetskrav hos stadens styre, ömsom danskt och ömsom svenskt.
Isak degraderas från präst till tiggare och hamnar på dårhus.
Sonen tar över prästämbetet, och begår självmord. Faderns
gudstvivel blir avhjälpt först då han möter sitt barnbarn och
tycker sig uppleva en själslig återfödelse.
Igenkänning sägs
vara ett viktigt drag hos klassikern, att den ska innefatta
allmängiltiga känslor och exempel. När någon säger att hen läser
för eskapismens skull blir jag skeptisk: jag läser inte för att
fly verkligheten, utan för att komma den närmare, för att förstå
något om livet.
Då är Birgitta
Trotzig en författare som utgör ett svårbedömt fall. I synnerhet
med sina historiska romaner. Vad kan ”De utsatta” ha att göra
med vår tid, denna roman som utspelar sig i slutet av 1600-talet,
och skildrar ett samhälle som är så diametralt annorlunda jämfört
med vårt? Ett samhälle präglat av utomordentlig fattigdom, av
människor som begår ofattbart grymma gärningar, och där ingen nåd
kan urskiljas i det kompakta mörkret. Det handlar ju inte om oss!
När Nathaniel
Hawthorne lät sin 1800-talsroman ”Den röda bokstaven” utspela
sig under 1600-talet konstaterade kritikerna med en lättnad att den
handlade om en förfluten tid. Men det var en lättnad som präglades
av arrogans, då vi i efterskott har lättare att se att Hawthorne
snarare riktat in sig på faktiska förhållanden under sin samtid,
att bristen på tolerans och överflödet av högmod och bigotteri
var mer tidlösa egenskaper än de samtida kritikerna ville erkänna.
Något liknande sker
med Trotzigs historiska krönika. Det ödsliga landskapet i hennes
roman kan dels tydas som en skildring av 1600-talets torftiga miljö,
och dels som en postapokalyptisk vision, om livet efter alla
katastrofer. Då framträder i generande tydlighet ett alarmerande
budskap.
Det unika hos
Trotzig handlar om det definitiva tilltalet, som tangerar
melodramatiska överdrifter, med en stil som uppvaktar eländet så
tillmötesgående att det kunde parodieras, om det ens behövs, när
hon själv framställer onda änglar som vakar över de arma
mänskostackarna. Men det eventuella skrattet efter inledningens
dystopiska upptakt fastnar definitivt i halsen när Jakobines
äktenskap med den vidrige Søved inleds, för då övergår
berättelsen från den mytiska sagan till återgivning av verkliga
skeenden, där umbärandena blir av högst reell art. I inlevelsen
med hennes prövningar blir berättelsen till något mer än
pessimistisk kverulanslitteratur.
Det ödesmättade
dominerar hela framställningen, liksom känslan att det här inte
kan berättas på något annat sätt. Den här typen av
kompromisslöshet tillhör det som gör Trotzigs projekt till ett så
unikt inslag i svensk litteraturhistoria, att det är skrivet med ett
helt eget uttryck, något som inte är förhandlingsbart.
Då det är så
dystert och glåmigt kan man undra hur man är beskaffad som
frivilligt uppsöker dessa verk: ”Ty se, bakom honom är tiden inte
längre till, den har uppslukats; och mörker är; och intet är; och
framför honom är bara evigheten.” Med konsekvent och osvikligt
bildspråk fokuserar Trotzig sin berättelse på de knapphändiga
gåvornas belöning i en ynklig tillvaro.
Men i skildringen av
kriget mellan danskarna och svenskarna i dåtida Christianstad finns
också en finstämd känsla för mänsklig samvaro, hur lätt dubier
övergår i fruktan och senare i förakt. Där den danske inkräktaren
Søved i svenskarnas ögon blir syndabocken för armodet. Det är
flockens misstro mot utbölingen, visst, och Søved må vara en
otäcking – men han är lika mycket en pragmatiker som nästan till
sin förvåning upptäcker sin förmåga att slå mynt av andras
brist. Situationen för dem sammanfattas lakoniskt: ”sitt missnöje
var det enda de ägde; och missnöjet ägde dem”. I den här staden
– liksom i Sverige 2012 – sover främlingsföraktet med ena ögat
öppet.
Att läsa Trotzig
handlar i hög grad om känslolägen, att försättas i tidigare
outforskade stämningar. Vad jag tar med mig är den nya
erfarenheten, vissheten att det är skrivet utifrån andra
förutsättningar, utifrån andra ambitioner. ”De utsatta” utkom
1957, när Trotzig var 28 år gammal. Det känns som en fruktansvärt
avlägsen tid, som om precis allt därifrån har gått förlorat. Och
ändå finns dess föresatser och önskningar tillgängliga för oss
– bara vi ansträngde oss en gnutta mer än vi ids för tillfället.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 21/1 2013)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.