Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

27 juni 2011

Årets höjdpunkt

Ett besök hos tandläkaren - årets givna höjdpunkt. Tandläkaren berättar att han brukar läsa mina texter i JP, jag försöker svara något klokt, vilket inte är lätt med plastbeklädda fingrar i munnen. Det är alltid roligt att höra hur tandsköterskan och -läkaren bollar repliker bara invigda kan förstå:
- 2 6 är en M 1:a.
- Ja, en D ... 3 ...
Det är också hos tandläkaren det finns tillfälle att bli barn på nytt - inte enbart därför att väggarna kläds med Elsa Beskow-tavlor eller Bamsefigurer, utan när man sitter eller halvligger i den gröna stolen med ångestsvetten ilande längs ryggraden, helt utlämnad åt vad de tycker sig hitta på röntgenbilderna, då kan en suck bara betyda dåliga nyheter eller sämre nyheter, och du har bara att tiga och ta skeden i vacker hand. Det är barnet i dig som vill ha beröm för att du flossar (o)regelbundet, och när de hittar ett hål (det som heter "M 1"?) vill du nästan be om ursäkt, som ett barn som påkommits med att äta onsdagsgodis.

3 kommentarer:

  1. Jag var med om detsamma idag - mitt sista besök på tandregleringen, och odontologen försökte minnas hur min käft såg ut före tandställningen: "Jasså, hade du en inverterad d2:a?!" undrar han. "Fråga inte mig!!!" utbrister jag, lite sur eftersom han just gjort det tandläkare gör - åsamkat oralt obehag. Men när han är en sån där tandläkaröversittare brukar jag tänka på att han en gång erkände för mig att han aldrig fattade Don Quijote när han läste litteraturhistoria i sin ungdom. Vadå inte förstå Don Quijote? Jag misstänker att det kanske är så, att man måste sakna grundläggande inlevelseförmåga för att kvalificera som odontolog.

    SvaraRadera
  2. He! Fast jag har en trevlig tandläkare. Annat var det på 80-talet, när jag plågades av vad som måste ha varit sadister. En vanlig undersökning höll på i 30 minuter, och varje tand skulle klämmas åt med en lång vass tingest, och det guppades hit och dit.

    SvaraRadera
  3. Jag är ny på denna sajt. Efter att söka denna webbplats hittade jag det verkligen informativ. Det handlar om våra dagliga ärenden. Jag vill veta mer om denna webbplats. Om någon vet mer om denna webbplats please let me know.

    SvaraRadera