Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

27 dec. 2010

Nobelpristjafs

På skolan ska svensklärarna ha sin läsecirkel, och som vanligt väljer de Nobelpristagaren, och som vanligt utestänger de mig. Jag läste Vargas Llosa för tjugo år sedan, det handlade om sex och politik, det var tråkigt. Inte heller orkar jag bry mig om honom enbart för att han har fått priset, för det är som med Fröken Sverige, det väljs en ny nästa år, och det är lätt att hitta viktigare författare som Akademien har försummat, eller att det är nästan en truism att de viktigaste författarna (för mig, för vem annars?), med undantag av Beckett och Faulkner, inte finns representerade bland pristagarna:
Borges, Nabokov, Rilke, Lispector, Södergran, Woolf, Proust, Joyce, Duras, Calvino, Kafka, McCarthy, Celan, Tsvetajeva, Pessoa, Cioran.
Någon av dessa hade jag gärna läst i en bokcirkel. Och på tal om latinamerikanska författare, hade jag gärna läst Roberto Bolanos roman 2666: nu tvingas jag läsa den helt själv.

3 kommentarer:

  1. Läsutmaning? med böcker som du inte vill läsa själv......

    violen

    SvaraRadera
  2. hmmm själv som i ensam alltså.......


    violen

    SvaraRadera
  3. Själv läser man väl alltid - men ändå! Alla dessa andra sneglande ögon, över axeln, forna läsare, kommande läsare, misstänksamma läsare, icke-läsare, fegisar som inte vågar ge sig till känna - - -
    Nä, själv läser man väl ALDRIG!
    Jo, jag läser (för) ofta böcker som jag inte vill läsa, så det kan räcka med det ...

    SvaraRadera