Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

22 dec. 2010

God jul

Bästa jullåten? frågar kollegan B konspiratoriskt när vi avlyssnar årets julavslutning i Brahesalen, i en paus efter att några av mina elever har spelat och sjungit så vackert att mina ögon hade tårats om jag bara - om jag bara kunde - om jag bara fick - men jag har inte gråtit en gång i hela mitt liv - och jag påminner om DN:s Nils Hansson, som för någon vecka sedan listade de femtio bästa, med "Fairytale of New York" som nummer ett: nog sagt om detta. På Autor Eter har flitiga Lotta Lotass samlat sina finaste kort på gamla julgranar, och det är märkligt sorgset att se dessa granar (jag påminns om att årets gran inte är dekorerad ännu: inte lönt att påtala vad det är för slags gran heller, man blir lynchad om den inte är huggen med egen yxa i lönndom i någon stackares skog, för det är så den svenska granen ska skördas). Mest fastnar jag för den här granen, med sin ödsliga bokhylla intill: vore det inte för att det är så infamt, skulle jag säga att den bokhyllan påminner mig om hur det såg ut hemma hos paret Reinfeldt - - -

3 kommentarer:

  1. ivar kristoffersson22 december 2010 kl. 19:46

    Wonderful! :) Härlig bild! :) Ödsligt och tomt kan det vara när pengar eller annat tar överhanden, vackert óch själfullt blir det när egén känsla får vara med! Jag grät en skvätt i Brahesalen för det var så vackert, speciellt Grown up christmas song eller vad den nu hette om fred i världen... och sången på slutet med dans till...

    Exakt en sådan bokhylla har jag, eller två förresten i sommarhuset vid Smålandskusten, du kan få en om du vill? :) Skönt slippa reklamen... Och äntligen jullov!!

    SvaraRadera
  2. Ha! Just den låten som jag hade svårt för (var det inte David Foster som hade skrivit den ...). Nä, det var väl inte mina favoritjullåtar som spelades; Kate Bushs December Will Be Magic Again, till exempel, varför spelar de aldrig den? Den skulle passa bra för någon av kören, då hon sjunger i så många olika stämmor, och jag har aldrig varit med om ett så själfullt och sensuellt uttal av ordet "snow" ...

    SvaraRadera
  3. ivar kristoffersson22 december 2010 kl. 23:36

    Kate Bush är super, varför inte föreslå låten? God Jul!!

    SvaraRadera