Madeline Millers
roman om antikens Kirke är ett blodigt drama om överlevnad, men också en
berättelse om kvinnlig vänskap. Den bekanta historien återberättas piggt och
initierat.
En vanlig
missuppfattning om klassiker är att de är användbara för oss endast i egenskap
av sina tidlösa värden. I själva verket ter sig klassiker – alltså verk från
det förgångna – oftast både främmande och bekanta, och framställer egenskaper
som är både aparta och besläktade. Att söka efter nutida paralleller i
exempelvis antiken är sällan fruktbart: det räcker med att nämna den sonliga
plikten att vedergälla blod för blod, eller att offra sina närstående för att
blidka gudarna.
På senare år har
många skönlitterära författare utgått från antikens myter för att på olika sätt
beröra myterna utan att helt omskapa dem. Colm Toíbín berättar i Namnens hus om släkten Agamemnon och
Klytaimnestra, Kamila Shamsies ger i Vår älskade en helt ny version av berättelsen om Antigone, och Theodor
Kalifatides speglar andra världskriget genom Iliaden i Slaget om Troja.
Madeline Miller
väljer häxan Kirke som huvudperson när hon tar antiken i anspråk. Hennes roman Kirke har blivit vida omtalad och
hyllad, och finns nu på svenska i Niclas Nilssons nästan uteslutande
exemplariska översättning. Intrigen följer de bekanta spåren: Kirke är dotter
till titanen Helios och najaden Perse. I ett anfall av svartsjuka förhäxar hon sin
rival Skylla till ett monster, och förvisas därför till en ö, där hon har lejon
och vargar som husdjur.
Miller väljer i
stort sett att följa myten. Även om historien i sig är välbekant är det hela
tiden spännande, och gränsen mellan gudar och dödliga suddas ideligen ut. Vi
får träffa brorsdottern Medea, Daidalos och gossen Ikaros, Minotaurus,
Prometheus, med flera.
Kirke är alltså
häxa, vilket innebär att hon har makten att förvandla våldtäktsmän – ”oönskad
intimitet” är ju ingen modern företeelse – till svin. Till ön kommer så
Odysseus, på hemväg från kriget i Troja. Han längtar efter sin fru och sin son,
men han har inte mer bråttom än att han ankrar skeppet och stannar tillräckligt
länge hos Kirke för att få en son tillsammans med henne.
Det är subjektivt
berättat, med Kirke som självständig och frimodig protagonist. Hon är bra på
att klara sig själv, men det är inte romanens huvudbudskap, utan mer handlar
det om behovet av samarbete, något som märks när hon bondar med Odysseus änka
Penelope.
Till stor del
handlar det om den undanskuffades revansch. Mycket blod spills, så inbilla dig
inte att antiken var idyllisk och fridfull. När röken skingras kvarstår Kirke
som en överlevare som trotsar mobbning, förtal, attacker, förvisning, våldtäkter
och mordförsök.
Kirke har kallats för en metoo-roman, men det är kanske att gå lite
för långt att entydigt läsa det som ett hämnddrama. Mer läser jag den som en
äventyrsroman med några stänk fantasy, och gudavärlden påminner inte så lite om
superhjältesagorna som fått sådant uppsving under 2000-talet.
Millers roman är
rapp och fyndig, och det är inte svårt att uppskatta skickligheten. Kirke är en
romanfigur att fängslas av, ett flexibelt föredöme i sin förmåga att ta sig an
motgångar. Och ärligt talat: vem har inte önskat uttala förbannelser som fungerar
på riktigt?
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 17/8 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.