Anmärkningsvärt nog
blev en av 2017 års bästa böcker på svenska knappt recenserad i svenska
tidningar. Jag tror UKONs försenade recension i Göteborgs-Posten är den enda
dagstidningsrecension jag kunde hitta av Adrian Pereras White Monkey. En helt apart uppväxtskildring skriven i raseri mot
rasism, ja, men också i raseri mot själva berättandets struktur, mot de
sanningsanspråk som autofiktion reser, och som resultat en trasig historia som
visar att rasistiska strukturer finns även på ställen där man inte letar efter
dem.
Nu har han skrivit
en slags prequel. Mamma är en bok som
förvisso går tillbaka till ett uttalat jags barndom, och på sätt och vis är det
ju samma barn som i debuten, men här i mer koncentrerad form. Vi följer Anthony
– Tony – genom några få dagar, i en gisslansituation mellan mamman Constance
och den frånskilde pappan Reidar, som har besöksrätt på lördagar. De två vuxna
tävlar om sonens uppmärksamhet, men det är svårt, främst för mamman, som jobbar
på fabrik och tvingas lämna barnet vind för våg på dagarna.
Hon har också
språkproblem, och hela boken är skriven på fyra språk, som Perera växlar
mellan. I fotnoter har han oftast inte direkt översatt men gett referat av
innehållet, en slags tolkning från barnets perspektiv. Dessutom finns ett
behändigt appendix som översätter allt som är på andra språk, men den delen
behöver faktiskt inte konsulteras: hellre blir jag kvar i den förvirring som
berättelsen ger, och replikerna på finska behöver inte denna kontextualisering.
Förvirringen består
i att barnet upplever världen exakt så här. Vad Perera gör är något
exceptionellt, något jag knappt har upplevt när jag läst andra
barndomsskildringar. Mare Kandre var kanske ett undantag, hon var så bra på
detta i sina 80-talsböcker: att skriva utan det vuxna filtret, att helt kliva
in i barnets värld, och inte ta med sig sina vuxna ställningstaganden och
överväganden, för ärligt talat är det oftast outhärdligt odrägligt och
opålitligt att läsa barndomsskildringar, gnuggade i sentimentalitet och
nostalgi. Perera är befriande okonventionell i detta avseende.
Den otrygghet han
gestaltar ifrån Tonys perspektiv är klart övertygande. Där blir Jesus en
räddande figur, så som han manifesteras från ett väggporträtt. Och Jesus
behövs, i denna värld där skumraskfigurer kryper i kulissen. Vad som händer på
riktigt och vad som är Tonys inbillning är inte alltid rätt att reda ut, men
klart är att i källaren i huset finns både det olämpliga och det farliga.
Tonys tillvaro,
utifrån det tidiga 90-talsperspektivet, innebär att titta på tecknade
VHS-filmer, äta torftig mat. Det som kanske imponerar mest, egentligen mer än
det i sig okonventionella berättandet, är den slitstarka kärleken mellan Tony
och föräldrarna – båda älskar honom, och båda har så svårt att få det att gå
ihop. Det är så mycket som är trasigt i denna relation. Humorn blir en
skyddsmekanism för Tony, liksom upprätthållandet av de nödvändiga lögnerna. Se
där en läxa i vad det innebär att växa upp, kanske, hur man tvingas lära sig
hantera det osanna.
Att tala om
förnyelse inom litteraturen blir lätt klichéer. Men jag tvekar inte i det här
fallet: Adrian Perera lyckas hitta ett nytt sätt att skriva om uppväxt, ett
sätt som inte nöjer sig med att följa den snitslade bana som föregångare har
markerat. Här finns dock inte bara ett spännande formexperiment, utan även ett
emfatiskt klassperspektiv, i mammans livegenhet inför företaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.