Thom Lundbergs andra roman befäster
hans position som ambitiös berättare. Det är en thriller i operamiljö, ojämn
men ganska spännande när den väl lämnar sitt uppsåt att väcka bryderier.
Efter Thom
Lundbergs debut, den magnifika För vad
sorg och smärta, infann sig en viss oro: tänk om det här var hans stora
ögonblick, att han inte skulle ha fler lika bra berättelser i bakfickan. Den
farhågan kan genast tillbakavisas, då hans andra roman Föreställningar innebär en markant utveckling, i synnerhet
berättartekniskt.
Det handlar
om skribenten Johan som får i uppdrag att dokumentera en uppsättning av
Leoncavallos opera Pajazzo. Hans
flickvän Elin har nyligen lämnat honom, och Johan upptäcker kusliga paralleller
mellan sin egen livssituation och operans huvudpersoner. Så träffar han på ett
möte för en grupp sörjande Agnes.
Hon
framställs först som en manic pixie dream
girl, det vill säga som en vimsigt charmig knas-Fia. Men det beror mest på
att det är Johan som porträtterar henne. När romanen byter perspektiv och vi
följer Agnes upptäcker vi att det här är en kvinna med full koll på vad hon
vill uppnå. Hon blir också en mer dynamisk karaktär än man i förstone tror. Hon
är en aspirerande författare som upptäcker litterär potential i Johans
historia. Mer än så behöver inte förklaras här.
Det blir då
en intrikat berättad historia där vi följer dessa människor som skuggas av
olyckliga omständigheter. Uppenbarligen är syftet att skriva den typ av
psykologisk thriller som var populär på 90-talet, i synnerhet på film.
Berättelser där verklighetsuppfattningen skevar till och man inte kan lita på
sina sinnen, där ont uppsåt tar för sig på de godhjärtades bekostnad.
Hur lyckas
Lundberg med det? Ganska bra, faktiskt, även om det inte riktigt blir lika
sinistert som hos Shirley Jackson, Ira Levin och Patricia Highsmith. Anledningen
är att dessa amerikanska föregångare lierade sig med det otäcka på riktigt, och
det gick inte att lita på att de konsekvent ställde sig på det godas sida med några
lyckliga slut.
Det blir i Lundbergs
händer indirekt en diskussion om moral, vad en författare kan tillåta sig göra
för att berätta om närstående. Storyn om Johan och Agnes är dyster, men det är
skrivet med friskt humör. Resultatet är en bladvändare, som bara ibland
förlitar sig väl mycket på att förbrylla hellre än att förskräcka.
Stilistiskt
lämnar Lundberg tyvärr något i övrigt att önska, där den korta meningsbyggnaden
ibland väcker irritation. Det är också trist att se klichén med långa
kursiverade partier i Agnes långrandiga tolkning av Elins dagbok åt Johan,
liksom det urvattnade greppet att växla berättarperspektiv. Samt att det vore
önskvärt med mer variation i ordförrådet, där vissa ord som ”sordin” återanvänds
för mycket.
Ändå är det
en i flera avseenden imponerande roman. På ett snillrikt sätt lyckas Lundberg
spegla operans lite högtravande stil. Därför blir också vissa invändningar om
att det blir förutsägbart meningslösa, även om de ledtrådar och varningssignaler
som läggs ut gärna får vara mindre blinkande nästa gång.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 15/8 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.