Det bibliska
monstret Leviatan är i fokus för Lyra Kolis nya bok, som lägligt nog heter Leviatan. Efter att i fyra böcker tidigare
skrivit prosa växlar hon nu över till poesi, ett vägval som är lika ovanligt
som det motsatta är vanligt. Litteraturhistorien vimlar av misslyckade poeter
som skriver romaner.
Ska man vara
pedantisk är Leviatan ett sjöodjur som Gud besegrar, mer för att motivera sin
storhet än för att rädda människorna. Han har också liknats vid en krokodil, en
orm, en drake. Koli uppehåller sig vid berättelsen om Job och hans prövningar,
och Leviatan som en bild för gudsfienden. Som en metafor? Tja, på sätt och vis,
en metafor i så fall över det som är för stort, för mycket och för ofattbart,
men även för det skadliga. Det kan te sig paradoxalt att boken är så kort: hur
kan en tunn diktsamling mäta sig med det största?
Koli har skrivit en
slags långdikt, som närmar sig essän i sin utredning av ämnet, men även unnar sig
en del bibelexegetik. Hon skapar balans mellan definitioner och konnotationer –
i korthet kunde tilläggas att poetens arbete börjar där, i associationerna, i
den skapande fantasin omtolkning av tillvaron. Här blir då Leviatan ett exempel
på vad naturen mäktar med:
är leviatan god eller ond?
någon på yahoo answers
säger
att han är skrämmande som
fan
men att det inte
nödvändigtvis gör honom ond
leviatan bara är
Leviatan är: också
internet, föreslår Koli på ett underfundigt sätt, och ja, som exempel på det väldiga
och oformliga är det träffande, och för all del, nog finns det odjur så det
räcker och blir över på internet. Leviatan finns också i storpolitiken, och så
vidare … Just i sitt ”och så vidare” frodas Leviatan: som exempel på
fortsättningen, på det oavslutade, på entropin.
Genom dikten löper
en dialog med tidigare författare: Simone Weil, Ursula K. Le Guin, Linné, Thomas
Hobbes och John Milton. Moby-Dick,
Melvilles monumentala roman, är en annan parallell som lätt infinner sig (Koli
nämner valen i sinom tid). Då och då tappar Koli tråden, och det blir
ofokuserat:
john milton
var en annan poet som blev
fascinerad av leviatan
lite före mig
han är störst av alla
varelser som gud skapat
leviatan alltså
Det blir som resultat
en helt otidsenlig bok, och ovanlig i sin målsättning att återförtrolla världen
och flytta fram positionerna för andlighet i den mer än lovligt sekulära
svenska samtidslitteraturen. Hennes dikt pläderar för behovet av fantasi, och
argumenterar implicit att världen blir mindre om man exkluderar monstren. Vi
behöver detta något som gömmer sig i sitt ”kanske”, i sin håla bortom den här
världen och bortom vad våra sinnen kan tillgodogöra sig. I Kolis version går
myt och verklighet ihop, sammansmälter, i trots mot en ekvation som inte går
ut.
Det är religiöst,
på ett okonventionellt sätt, eller kanske bara ovanligt för att det är så
gammeldags. Underförstått fästs villkoret att ska man tro får man acceptera
också nackdelarna, livets fulhet. Koli gör ett allvarligt försök att komma till
rätta med det avskyvärda, med livets hemskhet.
Hennes Leviatan,
hennes Leviatan, är det
oöverskådliga. När Lyra Koli stegar upp trons gränser märker hon att foten
plötsligt inte bottnar, att det vi har trott var gränser var öppna riktningar.
Där finns, för att tala med Almqvist, djup under hennes djup. Det är … att
kalla det ”skickligt” vore att förminska, för här rör det sig om en annan slags
poetik, som tar omvägar kring sådana begrepp som ”övertygande” och ”autentisk”.
Då blir min första
reaktion ett snålt ”vad är det här?” Senare tilltar fascinationen för denna
raritet i utgivningen, och det blir lättare att beundra det konsekvent
genomförda uppdraget att ge det monstruösa utrymme. Då blir det en nödvändigt
besvärlig och svårhanterlig bok, tvär och avig i sitt arbete att uppmärksamma
det vi annars inte pratar om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.