Inom konsthistorien
utmärker sig surrealismen i sin generösa hållning till kvinnliga utövare. Flera
av dem har fått behövliga uppsving de senaste årtiondena. Det gäller främst
Frida Kahlo, Dorothea Tanning och Lee Miller – samt Leonora Carrington, vars
öde man kunde följa i en dokumentär på SVT så sent som 2017.
Flera av dem levde
också minst sagt äventyrliga liv, och det är inte förvånande att det ibland i
lika grad är levnadsödena i sig som fångat omvärldens uppmärksamhet, och inte
konsten. Till de mer spännande konstnärerna – alltså oavsett det spännande
livet – hör definitivt Leonora Carrington, verksam både som författare och
målare. Tre böcker finns översatta till svenska. Om henne har nu den
dansk-norska kritikern Susanne Christensen skrivit essän Leonoras reise.
Det är verkligen
frågan om en essä, detta ibland missförstådda genrebegrepp. Christensen väljer
den sökande metoden, i en kombination av tvärsäkerhet och chansning. Resultatet
är en dynamisk text som speglar Carringtons oroliga bildvärld, där nya
upptäckter väntar, där det är som att motivet inte fixerats, utan har hamnat i
en visuell loop av flertydighet.
Carringtons liv är
intressant i sig: född i en aristokratisk familj valde hon relativt tidigt
konsten som sitt huvudspår, och fastnade kvickt för den tyske målaren Max Ernst
– ungefär lika kvickt som han fastnade för henne. De flydde ut till fransk
landsbygd för att måla varandras totemdjur – Leo(nora) valde hästen, vad Max
valde har jag glömt. När kriget kom flydde hon vidare till Spanien, Portugal,
och så småningom USA och Mexiko. Större delen av sitt långa liv skulle
tillbringas där i Mexiko – Frida Kahlos land.
Hon fick två söner,
som hon raskt övergav när rastlösheten slog till. Men som sagt, Christensen har
minst av allt skrivit en reguljär biografi. Flera avvikningar följer, där den
som kanske gör starkast intryck rör två kulturarbetare som väljer att begå
självmord. Hon reser för att uppdaga oprövade insikter i New York, Mexiko City
och Los Angeles, och träffar andra som drabbats av konstnärens sällsamma
utstrålning, och de bildar ett slags inofficiellt sällskap.
Susanne
Christensens syfte är att demonstrera Leonora Carringtons plats i samtiden, att
det är ett konstnärskap som fortsätter engagera och berör de frågor vi är
upptagna av. Några av dessa frågor rör naturens död, konstens undanskuffade
position, pessimismen och likgiltigheten som verkar ta över kulturen – samt häxeri
och magi. Det görs med hjälp av att i första hand förankra Carrington i sin
samtida kontext, den produktiva modernistiska epoken från 30- och 40-talet. Sedan
nosar Christensen rätt på exempelvis Rachel Carson för att koppla ihop
Carringtons engagemang med en ekofeminism som ligger helt rätt i tiden nu,
långt efter att Carson på tidigt 60-tal skrev sitt epokgörande verk Silent Spring. Det ska betonas att det
inte är helt enkelt att fastslå Carringtons konst som entydigt feministisk,
något som i och för sig gör den ännu mer förtjänt av uppmärksamhet. Det ska
också understrykas att Christensen pedagogiskt visar vad som försiggår i de
symboltäta målningarna.
Christensen tar
hjälp av Mark Fisher och Simon Reynolds för att ta sig an ämnet, och deras
användbara begrepp dyskroni och retromani för att illustrera kapitalismens
seger över allt motstånd och nostalgin som läggs över all offentlighet. Då kan
behovet av en starkare slags konst väckas, och som jag förstår Christensen
lånar hon André Bretons definition av den eftersträvansvärda konsten som the marvellous. Det kunde väl också
förstås som det sublima, ytterligare ett missförstått och kanske rentav
befläckat begrepp. Att söka efter the
marvellous låter i alla fall för mig som en god utgångspunkt, och tveklöst
sysslar Leonora Carrington med just detta i sin konst.
Det här kunde bli
mer än lovligt teoribundet, speciellt när Christensen plockar in den notoriskt
kryptiska Donna Haraways cyberfilosofi. Dock åstadkoms då ett tänkt möte mellan
Carrington och Haraway, och Christensens essä flyttar fokus till fiktion. Men
med en disclaimer som visar att romanen har gått i stå sedan millennieskiftet,
i synnerhet den skandinaviska jag-romanen, och som kritiker är det lätt att
dela uppgivenheten som markeras i den retoriska frågan: ”Hvor mange romaner
publiserer ikke forlagene om det skandinaviske hverdagslivet sett fra et eller
annet gjenkjennelig jegs synspunkt? Noen burde legge en science fiction-bombe
under det skandinaviske jeget.”
Det som också
underlättar och tar udden av det teoretiska är den frenesi som investerats i
skrivandet. Christensen hyllar ilskan som konstnärlig drivkraft, och det är
inte svårt att upptäcka spår av den post-punk som fungerat som ledstjärna. För
den delen kan hon med omsorgsfull bekymmerslöshet visa hur popkulturen är
behjälplig, då det var det skotska bandet Aztec Camera som upplyste henne om
aztekerna, samt att Neil Youngs låt ”Cortez the Killer” informerade om den
spanske erövraren Hernán Cortés härjningståg på aztekerna under
1500-talet.
Jag har, sedan jag
såg en surrealistutställning på Neue Nationalgalerie i Berlin för snart tio år
sedan fascinerats av Leonora Carrington. Susanne Christensens bok ger inte alla
nycklar, men det är inte heller den typen av bok. Snarare är det den typ av
inspirerande essä som visar möjligheterna som är tillgängliga för oss alla,
åtminstone vi som söker the marvellous.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.