En av årets stora
läsupplevelser var Naja Marie Aidts gränsöverskridande bok om sin döda son, Om döden tagit något från dig så ge det tillbaka. Kanske inte den bästa, men definitivt en av de mest omvälvande.
Den var, i likhet med åtskilliga andra danska pärlor vi kunnat läsa på svenska
på senare år, översatt av Johanne Lykke Holm.
Hur går man vidare?
Aidt är en produktiv författare, och ger nu ut en ny bok på danska, i samarbete
med konstnären Cathrine Raben Davidsen. Blå
og mørke spor är egentligen två korta böcker i en, som samlar projekten Voice of the Shuttle från 2007 och Blå Spor från 2018. Så den utgår bara
delvis från döden, även om den förblir ett starkt inslag i dikterna.
Först måste sägas
att bilderna är överrumplande. De blottställer djupa skikt, och visar även dem
starka känslor. Raben Davidsen arbetar med en lekfull surrealism, en våldsam
fantasi, och resultatet är ett samspel mellan det mörka och det blå – den melankoliska
grundtonen som ger vemodet stort spelrum, och spontaniteten är konstant
närvarande. Det är ytterst fantasifullt, läckert på ett oroande sätt, med människor
och djur i ovana och identitetsbytande postitioner.
Dikterna består av,
kunde man säga, arton svarta och nio blå. Alltså en rätt kort samling, men
ovanligt nog förekommer en sömlös samverkan mellan ord och bild i den här
boken. Och dikterna lyckas vara både överraskande och självklara när de
presenteras, efter att ögat har acklimatiserat sig vid bildernas säregna
lyster, en mix av det glanslösa och det intensiva.
Dikterna utgör ett
slags libretto till bildernas tonsättning, en musik som utbryter och lindar in
tystnaden i toner. Dikterna handlar om saknad mer än om frånvaro, och
balanserar det abstrakta med det konkreta:
sådan så jeg dig
i nattemørket
det isnede
det sved i mig
det sortnede
et brev af blod og sne
Att läsa dikterna
blir som att upptäcka blinkande ljus i mörkret. Och jag kan inte bli kvitt
intrycket av bildernas oroande inslag, hur deras råhet förstärker mitt eget
vemod: varför har jag ägnat så lite tid åt att lära mig betrakta bildkonst med
det allvar den förtjänar?
Den förlamande
sorgen som fanns i Aidts tidigare bok har avlagt en del spår även i den här
boken, även om det mer liknar en grundinställning – vi kan ju inte rå för att
vi blivit de vi är. Och vi skriver av orsaker som är lika uppenbara som de är hemliga.
Hennes skrivande befinner sig i en slags transit. I det hyperaktuella efterordet
diskuteras saker som Arnaults våldtäktsdom (den från tidigare i höst), och
vidare kallar Aidt Raben Davidsens bilder för ”våldsamma”, och ja, de är ju det,
men de är också sköra, och skulle kanske inte ha blivit lika drabbande utan
denna sprödhet.
Att säga att det
här är en vacker bok låter kanske förminskande, men jag menar det på inget
annat sätt än som stort beröm. Det vackra finns både i illustrationerna och i
dikterna, men det är en skönhet som behöver förtydligas, då det vackra har sina
tradiga konnotationer hos så många: fatta någon gång att skönhet ibland kan
vara kopplat till det halvt livsfarliga, till det sublima som skrämmer oss till
estetisk underkastelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.