Efter en blygsam
utgivning och ett uppehåll på 14 år återkommer konstnären och poeten Sonja Nyegaard
till lyriken. Hon gör det med en ganska modest liten bok, Mørket er et mirakel, med några korta dikter på lite drygt 50
sidor. Så där som diktsamlingar kunde se ut förr i tiden.
Inte så märkvärdiga
anspråk, alltså. Dikterna må röra sig försynt, men de handlar i stora drag om
att komma till orden, om ett återvändande språk. Det föds i stunden, verkar
dikterna antyda, något som bidrar till ett spontant intryck, hur välslipat
formuleringarna än faller över raderna. Välgjorda är också de murriga
teckningarna som ledsagar dikterna, och accentuerar det tungt allvarliga.
Titeln är
stilenlig, och pekar ut själva innehållet. Det handlar då om hur vi ska
förhålla oss till mörkret, när det är en så markant del av våra liv. Så läst
blir det frågan om självinsiktens poetik, där Nyegaard rör sig känsligt in mot
dramatiska situationer, utan att helt frilägga dem. Hon bevarar den okända
världen, men lämnar den inte heller helt intakt: med subtila gester kan hon
visa förändrade livsvillkor.
Förutom mörkret är
en ängel en annan återkommande trop, så som hen beskrivs i flera mångbottnade
rader:
ingenting er tyngre enn
mørket
eller lettere enn jorda
selv engelen
er uten hode
vannet stiger
og blodet brenner
sånn som de snakker om
måneskinn
Det blir då ett
oroande bildspråk – ängeln som saknar huvud! – och förstärker den betryckta
stämningen, som ändå alltså inte är helt förödande. Att låta ängeln ingå i sitt
staffage är ett risktagande, då det lätt blir kliché, med de farliga
Rilkeänglarna som varnande exempel.
Nyegaard undviker
denna kliché, men inte genom att göra avkall på högstämdheten. Genom hennes
dikter finns en allvarsam ton som jag uppfattar som tillförlitlig, helt enkelt
eftersom den låter som den gör som en konsekvens av umgänge med mörkret. Dikterna visar lika mycket omsorg inför den yttre som inför den inre världen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.