Länge tillhörde jag
EU-skeptikerna. När Sverige 1994 hade sin folkomröstning var det därför lätt
att rösta nej, inte bara för att Carl Bildt hörde till förespråkarna, utan för
att jag hade svårt att ta löftena om fredsbevarande på allvar. Jag hade svårt att
föreställa mig att medlemsländerna kunde enas och hålla sams under någon längre
period. Vad jag såg framför mig var också ett Europa som betonade inre
sammanhållning och stängda gränser utåt mot resten av världen.
Åren gick, och mina
farhågor såg länge ut att komma på skam. Dock har de senaste åren visat sig
innebära så stora påfrestningar för EU att dess framtid ser ut att kunna sättas
på spel. Nu säger jag inte det här i glädje över att ”ha haft rätt”, utan mer
är det en sorgsen betraktelse över ett projekt som såg dödsdömt ut men ändå
verkade klara sig, och jag har också kommit att uppskatta EU allt mer under de
här tjugofyra åren.
Ivan Krastev,
bulgarisk statsvetare, har skrivit boken Efter
Europa, som är en instruktionsskrift i just de här senare årens missnöje
och kris, illustrerat genom bland annat Brexit och populismens och
nationalismens samlade frammarsch på olika håll i vår närhet.
Enligt honom är det
migrationsfrågan som har splittrat Europas sammanhållning. Efter de två
världskrigen skulle EU ses som en garant för evig fred. Men var det verkligen
fred vi ville ha, till varje tänkbart pris …? Nu har EU stukats allt mer
utifrån de senaste årens belastningar. Klyftan mellan de fattiga och de rika
ökar, med många som lever i en allt mindre relativ fattigdom, och när man
tidigare talade om snuskigt rika finns det snart sagt inga superlativ kvar för
att skildra skillnaderna i inkomster och tillgångar.
Vad Krastev gör med
sin bok är att ta oron på allvar. Den naiva tilltron på vad EU förmår behöver
ifrågasättas. Han utgår från Gramscis ”intellektets pessimism, viljans
optimism”, som förstås låter flott – Stig Dagerman, den stackarn, formulerade
något liknande med sin deklaration att vara ”pessimist i det korta
perspektivet, optimist i det långa”.
Krastev fångar
komplicerade skeenden med kärnfulla liknelser, som när han utnämner
flyktingkrisen som Europas elfte september, eller att EU kanske bara varit en
dröm vi nu håller på att vakna upp ur. 1989 var tanken efter kommunismens
sammanbrott att nu skulle idéer röra sig fritt över gränserna; det blev
människor i stället som rörde sig, och de var inte lika välkomna – eller, som
Krastev visar, turister var förstås välkomna med sina generösa plånböcker,
medan flyktingar med tomma fickor inte var lika gott sedda.
Men klyftorna inom
Europa består inte så mycket på individnivå, utan mer på nationell nivå.
Populistpartierna har ingen förändring i sikte – med ett annat ord kunde man
kräva åtminstone någon form av vision, i stället för löftena att det ska bli
som det ”en gång i tiden” var, och ju längre bakåt i tiden man förlägger sitt
idealsamhälle, desto svårare blir det att empiriskt bemöta dess
tillförlitlighet. Krastevs bot består mindre i att se populismen som något som
ska besegras, och i högre grad hanteras.
Nu, när det har
blivit så lätt att misströsta, när vi bevittnar nya generationers allt större
cynism och pessimism, då krävs konstruktiva förslag, och så läser jag Krastevs
bok, att han trots ett allt strängare facit i hand vägrar att misströsta. Även
om det inte skrivs ut av Krastev mer än i antydningar, finns det snart
anledning att byta ut den tradiga ramsan ”invandrarna tar våra jobb” med en ny:
”robotarna tar våra jobb.” Förmodligen kommer vi snarare att säga: ”robotarna tog våra jobb.” Vi måste sluta vara så
förbannat godtrogna, sluta inbilla oss att teknologin kommer att hysa några betänkligheter
när den skarpa gränsen dras mellan maskinernas perfektion och människans
skröplighet. Vad som väntar oss är inget annat än ett skoningslöst ”ingen
pardon”.
Hur detta påverkar
oss har Krastev något att säga om: ”Hur människor kommer att skapa mening i
sina liv i ett samhälle där man inte längre arbetar är en inte mindre
överhängande fråga än den om hur själva demokratin kan fungera i en värld där
sanningen inte längre spelar någon roll.” Det finns också anledning att oroa
sig över det faktum att valdeltagandet i europeiska länder de senaste 25 åren
sjunkit från 71 % till 41 %.
Kanske EU i
slutändan inte blir något annat än en kort parentes, och kanske enandet av öst
och väst inte var av något varaktigt slag. Krastev förnekar inte de faror som
gror i unionens periferi, men fokuserar mer på vad som håller på att ske i
mitten. Med tre punkter förklarar han pedagogiskt de tre paradoxer som
lamslagit oss och tagit oss på sängen under några av de kriser som vi kunnat
följa. Han kallar dem den centraleuropeiska, om populismens framgångar, den
västeuropeiska, om hur medvetna unga rörliga medborgare inte lyckats omsätta
sina idéer i politisk praktik, samt Brysselparadoxen, om den folkliga misstron
mot meritokratin som en egoistisk elit.
En av de utopier
som intresserar Krastev är internet, som ju inte lyckats alstra några bestående
politiska rörelser. Vän av ordning invänder väl, men i enlighet med det som här
kallas ”den västeuropeiska paradoxen” blir tesen att kortvarig framgång inte
riktigt ger de goda intentionerna politisk bäring över längre tid. Vad vi får
är hashtaggar som ersätts av nya hashtaggar – undantaget, som Krastev inte hann
få med i sin bok (som utkom på engelska 2017), är förstås #metoo, som nog
garanterat sin plats i historieböckerna.
Trots att Krastev
bekänner sig till Gramscis viljeoptimism lyckas jag inte efter att ha läst
denna intelligenta och klarsynt skrivna bok uppbåda min egen viljas optimism,
ens när han säger att det vi har att hoppas på är att det är svårt att dra
slutsatser utifrån givna premisser: verkligheten är alldeles för oförutsägbart
formabar. Det är förstås en feg utväg att ständigt klamra sig fast vid den
infantila reaktionen ”nä, jag är inte pessimist, jag är realist”, som uttalats av varje gymnasieelev sedan, säg 1945. Men
jag kan inte heller påstå att jag sover gott när jag får för mig att tänka på
framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.