En av de första
fördomar man får strandsätta som läsare är att man inte läser andras brev eller
dagböcker. För ägnar man sig med någon form av seriositet åt litteratur får man
överge alla prydliga principer och kasta sig över de mest privata skrifterna
från författarnas pennor.
Fast, dagboken är ju
den yttersta fiktionen: många av äldre tiders författare skrev dagböcker och
brev i full vetskap att de i framtiden skulle läsas av oss, och intresset för
den här typen av paraphernalia har nog aldrig varit större än just under det
här tidiga 2000-talet. I den mån det existerar en fjärde vägg bryts den hela
tiden när författarna vinkar åt läsare som inte ens behöver kika över axeln
eller bryta sig in i förseglade dagböcker.
Ordkonst ägnar sitt
nya nummer (2018:5) åt ”Dagboken”, och man har som vanligt lyckats locka några
etablerade skribenter bland bidragsgivarna. Här skriver Leif Holmstrand på sitt
oefterhärmliga vis fem passivt attackerande texter som bland annat recyclar
Södergran, och Helena Fagertun om Anaïs Nins dagböcker, och den omvittnade
besatthet de kan skänka sin läsare.
Eftersom jag har
följt Ordkonst i några år nu finns det mycket att känna igen sig i, även om de
separata numren gärna tar sig an ämnen på oförutsägbara sätt. Det brukar finnas
essäer, dikter, recensioner, illustrationer, så även här, men också – och det
här gör det till något helt unikt i den svenska tidskriftsfloran – med några
inslag av något man kunde kalla TMI, eller bara den sortens upplysningar som
gör läsaren (jag!) besvärad, och det kan jag uppfatta som djärvt (TMI behöver
inte vara pejorativt). I det här numret bidrar Emil Zawadzki med en sådan text:
efter att ha skrivit en trevande essä där han resonerar kring autofiktionen
avslutar han med en sängkammarscen av privat art.
Han nämner också
Witold Gombrovicz, som bland mycket annat skrev (i romanen Pornografi om jag inte missminner mig) att ”Efter de trettio
inträder människan i det avskyvärda.” Raden ekar i Kristoffer Appelvik Lax
dikt: ”Efter 30 kan inget vara svindlande.” Tror Gombrovicz på ett sätt både
skulle hålla med och förebrå det påståendet …
Annat av intresse i
detta nummer är Martin Jovikens muntra men också förbehållslöst privata
dagboksutdrag, som kan parallelläsas med Martin Witts mer tristessinriktade
dagbok (inklusive en del bilder), Mariana Anderssons tv-reflektioner (inklusive
en del porrfilm), en samskriven uppsluppet sorgsen Köpenhamnsreseberättelse av
Julia Videgård och Agnes Mührer (inklusive betydligt mer porrfilm). Samt Alice
Hansens recension av Sigrid Rausings memoarer – en finfin text som visar att
ett paradigmskifte möjligen kommer att avhandlas av framtidens presumtiva
forskare, det vill säga att dagstidningsrecensionernas stiltje håller på att
övertas av andra arenor, såsom webbsajter som ”Örnen & Kråkan”, och
litterära tidskrifter i marginalen.
Eller, för den
delen litteraturbloggar. Är det en tillfällighet att du läser den första texten
om det här tidskriftsnumret här, eller är det ett mönster, och är det i så fall
övergående?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.