När Tuva Korsström
var fyra år gammal skrev och illustrerade hennes pappa en saga åt henne, om de
fyra elementarandarna. Mest fängslades hon av historien om Jordanden, en gnom,
och Luftanden, en älva. Gnomen uppvaktar älvan Silverdis, som springer bort
från honom. Tuva skulle senare förstå att sagan var en allegori över föräldrarnas
äktenskap, som vid det laget var över. Nu har hon, efter ett långt liv i
litteraturens tjänst, äntligen skrivit den ambitiösa boken Älvan och jordanden. En biografi om Mirjam Tuominen och Torsten
Korsström.
Med visst fog kan
sägas att Tuominens författarskap upplever en renässans, med pågående utgivning
av essäer och lyrik av Eskaton och noveller och översättningar av Modernista.
Men det ska också sägas att hon förblir en problematisk och komplex författare.
I första hand är Korsströms bok en biografi om hennes märkliga och dramatiska
liv. Nå, det är en dubbelbiografi, och det är långt ifrån så att avsnitten om
den mindre kände pappan är av pliktskyldigt slag. Inte heller har det blivit så
att hon väjer för obehagliga eller obekväma inslag, bara för att det är en
dotter som skriver föräldrarnas livshistoria.
Här kallas pappa
Torsten oftast för Totti, och vi får bådas bakgrund genuint nedtecknade. När
Mirjam är sju år dör hennes pappa – en händelse som fick avgörande betydelse
långt in i hennes vuxna liv, och i det författarskap där skuldproblematik
spelar en så betydande roll. Som barn kallades hon inbunden och impulsiv i sitt
känsloregister – ett annat sätt att säga att hon kunde få raseriutbrott,
kanske. De träffas när hon är sexton och han några år äldre. Han liknas vid en
slarver, och det finns gott om vittnesbörd om någon som har svårt att hålla
fast vid sedlarna i plånboken.
Det ska genast
sägas att Korsström inte skriver okritiskt om sina föräldrar, utan väljer en
metod som ligger långt ifrån sentimentalitetens försonande ljusskimmer. De
mindre insmickrande sidorna finns hos båda. Hon kryssar fram genom känslorna
som förekommer hos både mamman och pappan. Att hon är dotter ger förstås unika
inblickar – ett försprång hon dock inte utnyttjar för att göra berättelsen om
deras liv för privat. Det blir i förlängningen ett porträtt av två döttrars
försök att överleva en tuff uppväxt med två ibland trätande föräldrar, hennes
och den äldre systern Kyras okonventionella liv med de opraktiska och besvärliga
föräldrarna, en uppväxt som är fattig och olycklig, men också sagolik, där man
får lära sig gå på nålar för att inte locka fram skrattet eller vreden, båda
lika motiverade. I den närmsta familjen ingick också hans bror Göran, som gifte
sig med hennes syster Gunvor.
Totti blir
slöjdlärare och så småningom också en skicklig konstnär, som boken tar till
vara inte bara i rikhaltiga exempel på en uppsluppen känsla för satir, utan
också i några finstämda målningar i färg. Mirjam drabbas av anorexi och migrän,
och även lunginflammation, och utvecklar troligen redan på 30-talet ett
morfinberoende, men lyckas som 21-åring skriva en avhandling om Hjalmar
Bergmans Wadköpings-romaner. Även om Bergman hade stort inflytande på hennes
tidiga noveller, hur det går att skönlitterärt använda ångest som ett estetiskt
arbetsredskap, skulle hon senare avlösa hans påverkan med författare som Kafka,
Rilke och Hölderlin, som hon kunde skriva om med stark identifikation.
Överhuvudtaget är
det identifikation som är huvudintrycket i hennes texter, som är så
svårbestämd, i sina övergångar mellan lyriskt filosofisk prosa och sagoaktig
tankepoesi. Men kategoriseringar gör hennes litteratur ingen rättvisa: det är
ett skrivande bortom alla genrer. Det är starka tankar, kort sagt. Korsström
hittar i novellen ”Anna Sten” från 1939 den typ av uppgiven humor som Samuel
Beckett några årtionden senare skulle förädla – för en gångs skull blir sådana
paralleller inte överdrivna.
Under kriget är
Totti inkallad i olika perioder, och det blir svåra påfrestningar. Mirjam
stärks i sin avsky mot tidsandan, och Totti ritar karikatyrer från kriget och
visar enfalden in i minsta lilla syssla. Hans brev från kriget, som citeras
flitigt, visar närgående dess fasor. Medan hon som nybliven författare skaffar
sig intellektuella vänner blir han allt mer svartsjuk, och hon hade lätt att få
manliga vänner. Hon lider av återkommande depressioner, och bara ett halvår
efter att Tuva fötts föreslår hon skilsmässa. Samtidigt är det en produktiv
period i hennes författarskap, trots att hon mår dåligt, och pessimismen och
misstron mot sin egen förmåga angriper henne efter varje publicerad bok, efter
ett mönster som känns igen hos bland annat Virginia Woolf. En av vännerna, Kurt
Sanmark, skrev däremot flera inkännande recensioner, och ger i sin dagbok prov
på fin kännedom i en anteckning: ”Hon står nära sin förintelse.”
Det är en rikt
illustrerad bok, till stor del tack vare Tottis insatser. Det är förstås
fängslande i sig att följa Tuominens förvandling från ungdomlig älva till allt
mer prövad krake. Det är kanske rentav så att hon blir ett jordbundet helgon
till sist. Man kan jämföra Tottis teckning av henne som deprimerad, från mitten
av 40-talet, till det stora fotot på henne från våren 1964, där hon inte bara
liknar en martyr.
Man kunde fråga sig
varför hon tog så svåra vägar. Varför ställer hon till det så för sina läsare?
Det är klart att hon under sin levnad hade ett par tillskyndare, men många hade
svårt att läsa henne, och det är betecknande att hon fler än en gång
refuserades av svenska förlag, vilket gjorde att böckerna med något undantag
bara utkom i Finland. Bland svenska kritiker var Johannes Edfeldt synnerligen
negativ i ett flertal recensioner, något som aldrig förläts av henne, då hon
hotade med att säga upp bekantskapen med den som vågade yttra hans namn i
hennes närvaro. Ett av exemplen på hans infama angrepp citeras: ”hysteriskt
skrikiga, formlöst framvällande ordmassor”.
Det råd som förr
brukade ges på skrivarskolor, att förädla den privata erfarenhetens stoff och
göra det till allmängiltig litteratur, är en formel Tuominen vänder upp och ned
på. Hon gör tvärtom: tar de allmängiltiga känslorna – ångest, depression,
elände – och hittar helt egna uttryckssätt för dem, något som får dem att bli
privata skildringar. Kanske därför många känner sig utestängda. Kanske därför
några få känner sig extra välkomna.
En av de befriande
sakerna med Korsströms bok är att hon inte behöver utföra några ansträngda
försök att göra Tuominen till en ”modern” eller ”samtida” författare. Detta
finns snarare underförstått genom hela framställningen. Inte heller levererar
hon några spekulativa tolkningsförslag. Det finns här och där antydningar till
en helhetssyn som löper över hela hennes produktion, som för enkelhetens skull
kan delas in i tre faser:
I Novellerna (1939-1946)
II Essäerna/Tankeböckerna
(1947-1952)
III Lyriken (1954-1959).
Vidare utkom
därefter en biografi över Hölderlin och en betraktelsebok, samt översättningar
av Rilkes brev samt Orfeus-sonetterna.
Jag är inte heller säker på att den här snäva genreindelningen är något som
Korsström skulle hålla med om – sålunda är essäböckerna fortsatt präglade av
ett skönlitterärt modus. Däremot kan hon någon enstaka gång ge prov på en fin
karakteristik av Tuominens säregna prosa, i ett stycke som delvis pekar ut
varför det kan vara besvärligt att läsa den:
”I Bliva ingen spränger Mirjam ännu inte
novellen formmässigt. Hon tänjer den till ett rum för reflektion över hur det
egna jagets kluvenhet och existensens plågsamma mångfald ska kunna övergå i
något mycket enkelt; ett intetblivande, ett nollställande. Hon för vidare
drömmen om häxans, Kafkas och Södergrans självförbrännande eld. Det är drömmen
om den enda meningen som uttrycker allt, uppnåendet av det absoluta.”
Ett tema som
Korsström identifierar, och som skulle kunna utgöra helhetssynen, blir då ”inre
sönderfall”. Detta illustreras utifrån olika perspektiv genom de olika faserna,
med ett allt mer förtvivlat uttryck i de senare böckerna. På slutet av sitt liv
var hon upptagen av en religiös omvändelse till katolicismen, där hon
frenetiskt läste Simone Weil. Där uppger Korsström ansvarsfullt nog att det är
svårt att följa henne, men det blir ändå en närgången skildring av en resa från
förtvivlan till någon form av frigörelse, om än etapperna innehåller en del
förvirring.
Ja, det är
fortfarande omskakande att möta Tuominen, speciellt kanske i de kryptiska
böcker hon skrev 1947-1952. Då borde Korsströms biografi kunna bidra till att
mildra den smällen, den konfrontationen med det på riktigt annorlunda. Om det
fanns anledning att vara orolig inför ett okritiskt familjeporträtt blåser alla
farhågor bort i det dubbla porträttet, som är lika distanserat sakligt som det
är intimt ömsint.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.