Hur mycket av retoriken är naturligt agerande och
hur mycket är inlärda beteendemönster? Förmodligen är det en bra idé att inte
ens yttra den frågan, för då börjar man väl tvivla och tveka och snubbla sig
fram verbalt. Jag anar att rutin är lika viktig som intuition, att det
konstlade måste samspela med det spontana, men vill som sagt inte ”lyfta”
frågan.
Trots det kan det vara lämpligt att sätta sig in i
retorikens sedvänjor, speciellt för den som har muntligt språk till sitt yrke.
Som lärare då. Till dessa lärare ger Aqlaktuq ut en lärobok, Språk i samspel. Retorik för pedagoger.
Den är skriven av Gunilla Almström Persson, Vendela Blomström, Anna Vogel och
Karolina Wirdenäs.
Vem ska läsa? Lärare, ja, men främsta syftet är att
använda den i lärarutbildningen. Det vore väldigt passande. Min egen
lärarutbildning innehöll väldigt lite av praktiska diskussioner i detta ämne
(och desto mer av abstrakta resonemang i pedagogikens luftigaste luftslott). Även
för rutinerade lärare finns det en hel del att plundra den här boken på.
Den är indelad i tre delar. En om retorik, en del om
samtal, en del om språkets mönster. Min gissning är att lärare i andra
discipliner än svenska också upplevt att retorik varit ett eftersatt ämne i
deras utbildning. Därför tror jag att just de har mest glädje av retorikdelen,
som för andra blir glad repetition.
Så jag fastnar i samtalsdelen, efter att ha påmints
om hur viktig retoriken har varit och fortfarande är. Speciellt i
utbildningssammanhang. Exemplen i boken knyts till skolpraktiken. Att det är
lärare som skriver syns om inte annat i några av de handfasta råden om hur en
taltid på 7 minuter ska behandlas: ”Hellre för kort än för långt är en bra
tumregel.”
Alltså blir det här en bra handbok för mig, och en
bra lärobok för lärarstudenten. Informationen är saklig och balanserad, och
skribenterna värnar om undantagen lika mycket som om reglerna. Bland annat
finns tips på hur du ska vårda rösten – ännu ett eftersatt ämne. I den
idealutbildning jag drömmer om ingår betydligt mer tid med logopeder än vad vi
fick (en inspelning som skulle mäta hur knarriga våra röster var).
Konsekvent lutar de sig mot glasklara exempel som
inte behöver ifrågasättas. Som van lärarläsare av skollitteratur kan jag sucka
en aning åt att majoriteten av exemplen berör lägre stadier, men det kan jag
gott leva med. Det kan vara nyttigt att bekanta sig med historiska exempel
också, som att den typ av retorikundervisning som bedrivs i svenska skolor nu
har gamla förebilder i antikens copia-metod, att undersöka och imitera goda
förebilder.
Och alla som varit i ett fungerande klassrum
förstår att det som brukar kallas monolog inte existerar – inte när eleverna
beter sig som vettiga elever. Därför är jag lite tveksam till distinktionen
mellan ”monologisk stil” och ”sonderande stil” som diskuteras i boken, och
menar att det sällan är så stora skillnader. Kommunikation är en fråga om makt,
något som mycket riktigt påpekas i bokens allra sista del – men också om
auktoritet, och det är kanske något jag saknar, en mer utförlig diskussion
kring samspelet mellan auktoritet och makt.
Lämpligt nog används nästan genomgående det
neutrala ”hen” som ersättning för det otympligare ”han eller hon”. Det gör
framställningen mer stringent, och mer läsbar. Man kan tycka att åtskilligt i
boken hör till självklarheter – men då är vi inne i diskussionen kring vad som
är inlärt och vad som är intuition. Jag tror på balansen mellan de två förmenta
ytterligheterna, att en lärare måste lära sig hantera den osäkerhet som uppstår
i att behärska ett material som är formbart – det vill säga, att retorik är en
fråga om att vara medveten om vad som gäller, men också att göra sig lite dum
och därför famla i om inte mörker så i lite dunkelhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.