På Bokmässan blev Provins årets kulturtidskrift,
vilket var högst välförtjänt. Vad är Provins? Det är den enda norrländska
litterära tidskriften du behöver, och varje nummer är fullmatat och spännande,
med ofta helt oväntade kontaktytor mellan det norrländska och det universella.
Jag skriver om den ibland, och var med i ett nummer förra hösten, då jag skrev
om min favoritpoet från Norrland, Jan Wolf-Watz.
Årets sista nummer har ”Botten” som tema, och gör
en fyndig koppling mellan de svenska bottnarna Västerbotten och Norrbotten med
den finska botten Österbotten. Allra mest blir det om Österbotten, jo, så det
är ett finlandssvenskt temanummer, kan man säga.
Där hittar John Swedenmark fram till en distinktion
mellan den talspråkliga dikten och den plastiska dikten, om skillnaderna mellan
de spontana och de skulpterade skrivsätten. Swedenmark, som verkar skriva i
alla tidskrifter som finns för tillfället (vilket han BTW gärna får göra, då
han skriver så här bra), ser det som strategier. Hans essä bygger på ett
muntligt föredrag, något som syns bland annat i att en del tvekan och
omtagningar lämnas kvar i texten – väldigt passande, för en gångs skull, och
inte alls så sökt som det kan låta.
Ja, och Lars Assmuth skriver om tre österbottniska
poeter, de idel bekanta namnen Matilda Södergran, Catharina Gripenberg och
Heidi von Wright. Ett utdrag ur David Vikgrens senaste diktsamling [- - - - -] [- - - - -] KVÄDEN –
Översättning. Dikt II ger åtminstone ett smakprov på hur smått fenomenal
den är. När jag började läsa den störde jag mig på just det jag anar i utdraget
nu: det där sökta sättet att experimentera och jobba med found poetry och
fragment. Men när man läser hela boken växer en historia fram, det norrländska
nej som Ekelöf hittade på sin resa i Lappland innan han skrev Non serviam.
Lina Josefina Lindqvist gav i våras ut en av årets
starkaste debuter, romanen Skarv, och
har här bidragit med en novell om Lampedusa. Hon illustrerar själv exilen,
genom att leva i Skåne fastän hon är född i Umeå. Och även om Provins kan ge intryck
av att vara en något amatörmässig produkt, häftad och med lite ospännande
grafisk formgivning, arbetar de med konstnärer – här Beni Köhler och Oscar
Hagen. Köhlers foton av narkomaner är hårt drabbande, och illustrerar mer än
tydligt den botten som numret har som tema.
Är Provins Sveriges bästa kulturtidskrift. Ja, i år
är den det, och det bästa är att jag får känslan av att den präglas av att inte
nöja sig, att inte vara mätt av den typen av belöningar. Snarare vill man från
redaktörshåll – Helena Fagertun och den för tillfället föräldralediga Pernilla
Berglund – förbättra och gå vidare, ta sig till ännu mer spännande ämnen. Det
bådar gott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.