Årets bästa diktsamling är tveklöst antologin Svensk poesi, som utkom i våras. Med
början i runskrifterna och slut i Athena Farrokhzad innehåller den på drygt
tusen sidor många av de dikter som borde finnas i alla svenska hem – att den
inte blev årets julklapp är inget mindre än en skandal.
Den är bara obetydligt tjockare än Johan Jönsons dit.dit.hään. Hans expansiva böcker
visar emfatiskt att poesi kan vara något annat än anemiska böcker som ibland är
så tunna att man knappt hittar dem i bokhyllan. Å andra sidan är Jönsons böcker
så bra att de aldrig blir kvar i hyllan, utan man nödgas plocka fram dem då och
då för att läsa lite, och förundras över att han behåller skärpan och
kontinuiteten.
Att poesi tillhör litteraturens mest heterogena
genrer finns det många exempel på från årets utgivning. Athena Farrokhzad gav
ut en bok tillsammans med sin rumänska kollega Svetlana Cârstean. Trado är tre böcker: Farrokhzads
svenska, Cârsteans rumänska (översatt till svenska av Farrokhzad), samt en bok
de skrivit tillsammans.
Eller Siri Johanssons enastående framgång med ensamheten värst, där sonen Sven Teglund
redigerar moderns dagboksanteckningar, från ålderdom, sjukdom och död. Ett
magnifikt sorgearbete, som blev en av årets mest sålda diktsamlingar. Det är en
bok som i all enkelhet ger livet en förklaring, men också ett erkännande.
Eller poeten Malte Perssons kryptiska Om Offisim. En textsamling helt utanför
alla genrer, men klart läsvärd för alla som uppskattar poesins förmåga att ge
tillvaron den glans den ibland saknar. Eller David Vikgrens Kväden, där han utgår från Antti Keksis
1600-talssånger på tornedalsfinska, och skapar ett minimalistiskt norrländskt
nej.
Mer reguljär poesi utges givetvis också. Eva Ströms
Och morgonen redan stark och vaken
omkring dig innehåller den sedvanliga blandningen av befriande spontanitet
och hypermedveten uppmärksamhet mot formen. Lars Noréns Stoft består av poetiskt spillmaterial från det större arbetet, En dramatikers dagbok. Den innebar också
en återkomst till poesin för Norén, hans första diktsamling sedan 1980.
Jonas Grens Antropocen
erbjuder ekopoesins milt ursinniga klimatkritik. Magnus William Olssons Eremitkräftans sånger smyger in
samhällskritiken i en pedagogisk barnbokspoesi. Charlotte Qvandts Epikris undersöker kroppen, själen,
hjärtat, psyket, samt vetenskapen och vad som finns vid dess gränser.
Debatten om svensk poesi har på senare år till stor
del handlat om att de stora förlagen sviker de unga poeterna. Till skillnad
från hur det är i Danmark. Även om vi nog kan vara avundsjuka på att det skrivs
så förbannat angelägen dikt där behöver vi inte alltid gå över sundet efter
vatten.
Det har getts ut rätt mycket bra svensk poesi i år,
men kanske inte direkt av ungtupparna. Gunilla Johansson från Östersund gav i somras
på det lilla Förlag 404 ut Stenen från
grunden. Hon är född 1941, och det är hennes debut. Den är förbluffande
bra, inte minst genom att visa att det faktiskt går att skriva en poesi som är
rakt på sak utan att den blir banal. Dikterna berättar om poetens mor, och det
blir en poetisk biografi som är omedelbar och direkt i sin överföring av en
erfarenhet – poetens – till en annan – läsarens.
Hur bra den än är finns det ingen som slår Ann
Jäderlund på fingrarna. Hennes Ofeliavita djupa
kärlek ingen nominerades självklart till Augustpriset. Här finns en
provkarta över det mest sensuella som skrivits på svenska under de senaste
drygt tjugo åren. Dikterna är så starkt koncentrerade att jag knappt kan läsa
mer än ett par sidor i taget.
Om tomten hade plats för den två kilo tunga Svensk poesi i sin säck får du ta fram
pennan och skriva in dödsåret 2016 för Göran Palm och Lars Gustafsson, som båda
dog i april. Sedan 60-talet har de tillhört svensk lyriks absoluta centrum.
Bodil Malmsten dog i februari, och det innebär en ofattbart stor saknad för
poesiläsaren.
Därför hoppas jag att du inte ska behöva ta fram
den där pennan och skriva ett 2017 efter någon poets födelseår i din
julklappsbok.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 28/12 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.