Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

6 feb. 2011

Z - z - z - - -

Muskot och kanel.

Vad har staden Z att säga mig? Hela dagen ägnades åt litteraturanalyser, väldigt mycket Murakami, så jag blev inte ett dugg förvånad över att på kvällen finna två av hans karaktärer, från The Wind-Up Bird Chronicle, på ett kafé, där jag satt och läste i kapp med en amerikan. Sedan en grön timme på Cabaret Voltaire, med en helt galen händelse, när kollegan N sjöng det dadaistiska manifestet på svenska inför sextiotalet förstummade schweizare, så vackert att vi blev medbjudna till en konstig fest med ett schweiziskt dragspelsband, och en Conor Oberst-liknande kille som spelade låtar av Mando Diao för oss, och sjöng med en röst söt som den honung som hotellet envisas med att försöka ge oss till frukosten. Ja, och om du någon gång hör en schweizare nynna på "Staten på kapitalet" kan det vara mitt fel - - - Cabaret Voltaire.

6 kommentarer:

  1. Staten OCH kapitalet, hette den väl. Det var ju Harpsundsanda. Men vem bryr sig när du tar Zurich med charm. Och tänk att Mando Diao håller för export. Ha så kul!

    Gabrielle B

    SvaraRadera
  2. Vad dricker du? Lemonad?

    SvaraRadera
  3. Drack du frappuccino?

    SvaraRadera
  4. Det låter hellyckat sublimt Z.. !
    Är det kanske utspädd Absinthe eller Pernod? Jag dricker kaffe nu, med lite kardemumma som i Marocko.

    SvaraRadera
  5. Fast det ser ut som lite klumpar i.. (?)

    SvaraRadera
  6. Frappucino ... mm, jag skulle ha - men det var bara en massa smaksatta saker ...
    Ja ja, Staten OCH kapitalet, ja ja, men det speglar väl ungefär hur det lät ...
    Nä, lemonad ... De hade 6 sorters absint, men jag prövade inte alla.
    Klumparna kan vara för att det var väldigt mörkt där i Cabaret Voltaire, ett ljusskyggt ställe ...

    SvaraRadera