Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

18 feb. 2011

Oh Boye!

Mm, det heter sportlov, men det jag har framför mig, bakom mig, intill mig, inom mig, är detta - en massa Karin Boye-grejer som jag läser för arbetets skull. (Lite lustigt att samma bild används till både Abenius och Hammarströms biografi, spegelvänd.) Jag vet att många är avundsjuka på lärare - varför då? undrar jag alltid. Flera av mina kolleger tog med sig rättningsbuntar till lovet - jag gjorde likadant, men har inte haft tid att öppna den, bland annat därför att jag har läst Karin Boye. Fast, det hade kunnat vara värre: jag kunde ha varit tvungen att läsa Pär Lagerkvist - - -

2 kommentarer:

  1. Du har väl sett Peter Englunds smått lyriska porträtt av nämde Per Lagerkvist?
    - My.

    SvaraRadera
  2. Jag såg det nu. Men jag håller inte riktigt med om att den politiske Lagerkvist inte är så känd, eller det är i alla fall det första jag tänker på (eller det andra, efter "Gnäll-Pelle"), hans mycket tidiga reaktion MOT nazismen, och böckerna Bödeln, Den knutna näven, men också senare Dvärgen, och att hans böcker brändes i Berlin av nazisterna.

    SvaraRadera