Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

17 feb. 2011

Konstnär

Picasso - vart jag mig än i världen vänder, kommer jag inte undan Picasso, som jag har ägnat årtionden åt att chikanera, eftersom jag är mer än lovligt trött på hans kubistiska experiment, hans monomana motiv. Fast - han gifte sig med ryska dansaren Olga Khokhlova, och några av de målningar han utförde av henne, innan äktenskapet försämrades (fast de skildes aldrig), får mig att se på Picasso med nya ögon, som om de utplånade de där jobbiga tavlorna som gjorde honom till konsthistoriens ägodel. Det är relativt sällsynt med bilder som den till höger, med Olga i en blå klänning, så uppenbart försjunken i djup kontemplation - oftare avbildas kvinnor i en aktivitet, eller i sällskap (eller avklädda), men det finns en märklig enslighet i den här målningen - märklig, eftersom den är både kall och varm, både respektfull och hånfull, beklagande och triumferande. Den här balansen anas också i de skarpa, svarta linjerna runt kvinnan, liksom i att hon är både vinter- och sommarklädd. Eller om det bara är färgen jag gillar: blått! I den vänstra bilden märks hur kubismen redan visar sig, i den vänstra handens fingrar, som rör sig klumpigt, assymetriskt. Men ansiktsuttrycket - en gorgon, som försöker förstelna betraktaren: eftersom hon ser ut att stå framför en spegel liknar hon mer Stheno än den berömdare systern Medusa. Hon väjer undan blicken, av hänsyn? På andra målningar av Olga är hennes blick helt öppen, däremot. Här balanserar Picasso skickligt vemodet med ursinnet, som om han målar en uppgivenhet som inte riktigt helt har förhandlat färdigt med förtvivlan.









Pablo Picasso och Olga Khokhlova.

5 kommentarer:

  1. Åh, jag tror att Picasso befriat många konstnärsdrömmar. Det till synes enkla, slumpmässiga och primitiva i hans måleri har gjutit mod i konststuderanden och glada amatörer. Kan Picasso, så kan väl jag. Att det sedan var omöjligt att efterhärma hans stil - från öga (och hjärta) till duk utan hämmande intellektet - det var en helt annan sak.
    Försökte själv en gång måla ett porträtt av en vän i Picasso-stil, med fri placering av anletsdragen. Tyckte själv att det blev levande och likt. Men det uppskattades inte alls. Bara Picasso är Picasso.

    SvaraRadera
  2. Jo. Bara Picasso är Picasso. Tack och lov.
    Men - (n)ja, fast ... det där primitiva, det stal han visserligen från afrikansk konst, eller om det var kolonialisternas plundrande som möjliggjorde att PP skulle frigöra sina experiment, när han konfronterades med detta stöldgods ...

    SvaraRadera
  3. Ok, om du säger det så.

    SvaraRadera
  4. Hej, förlåt en besserwissrig kommentar, men "hur kubismen redan visar sig" - porträtten av Olga är målade under Picassos klassicistiska period, då hade han redan avverkat ett omgång kubism. Jag tycker att den där klassicismen är det bästa i hans konstnärskap.

    SvaraRadera
  5. Mm, sabla perioder! Jo, jag trivs också bättre med Picasso så här.

    SvaraRadera