Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

6 sep. 2017

Nick Caves 234 bästa låtar



För två år sedan såg jag att någon, en Bobby Olivier, hade gjort en kommenterad lista med Bruce Springsteens bästa låtar. Det blev 293 stycken. Vilken galning, tänkte jag, och tog itu med denna lista då: Nick Caves 234 bästa låtar, som kommer att portioneras ut här lagom till att han fyller 60 år (22 september). Jag har tillbringat sommaren i Nick Cave-bunkern, höll jag på att säga, men menar förstås: i Nick Cave-grottan. *skrattar klädsamt*

Är den komplett? Jag har säkert missat något, men någon får gärna tipsa och komplettera. Vad som finns med är samtliga låtar från samtliga skivor med Nick Cave and the Bad Seeds, samt samtliga B-sidor, och en och annan raritet eller otugivet som jag har hittat på annat håll, såsom filmmusik och samlingsalbum. Jag velade in i det sista om jag skulle ta med låtar från The Birthday Party, när jag i inkonsekvensens namn till sist föll till föga och tog med Grinderman. Mitt argument för att inte göra det blir att The Birthday Party låter så annorlunda jämfört med honom som soloartist. Och skulle jag därmed också ta med låtar från Caves första band, The Boys Next Door?

Jag har tyvärr avstått från covers, för det hade gjort listan för omfattande. I något fall har jag gjort undantag – ”Stagger Lee” är väl i strikt mening en cover, men Caves version är så radikalt annorlunda att det är en helt ny låt. Dessutom är den för bra för att inte ha med. Detsamma gäller ”Stranger Than Kindness”, som skrevs av Anita Lane och Blixa Bargeld. Den är för bra för att avvara.   

Egentligen räknar jag bara med två reaktioner på detta. 1) att alla som gillar Nick Cave har så god smak att de tar listan för vad den är, och avstår från att gnälla över ordningen. Nej, jag kommer aldrig att tycka om ”The Carny” lika mycket som ni gör. 2) att jag får Det stora journalistpriset (heter det så?). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar