Min stora läslucka
är Montaignes Essäer, böcker som jag i årtionden sneglat
på och förgäves börjat läsa, förutom enstaka essäer i skilda
ämnen. Det är en skamlig lucka, eftersom jag gillar essäer
generellt, och då är ju en av de tidigaste lärdomarna att alltihop
börjar med Montaigne. Dessutom finns de ju i tillgängliga svensk
översättning.
Vad än essän är,
så behöver den få sin individuella definition – du måste själv
avgöra vad den betyder för dig personligen. För mig: något som
frigör tanken, vidgar den. Ett friare sätt att skriva.
Ulf I. Eriksson
hittade jag, till skillnad från Montaigne, fram till omkring 2000,
när jag på vinst och förlust plockade åt mig hans kolsvarta bok
Exempel, som samlade besynnerligt personliga texter om sådana
som Nietzsche, Bataille, Eric Hermelin – samt och framför allt
Emilia Fogelklou, det nertystade svenska snillet, en av 1900-talets
viktigaste svenska författare.
Nu ger förlaget
Vesper ut som första bok i en nystartad serie essäer ut Erikssons
Ett liv efter födelsen. Om fria andars himmelska och tragiska
erfarenhet. Förhoppningsvis innebär det att intresset för
essän som konstform äntligen tänds på allvar i Sverige – den
lilla boken får gärna vara startskottet, och erhålla något av det
intresse som getts förlaget Novellix för sina novellböcker.
I essän ska jaget
ta kommandot över texten, göras synligt, alltså till skillnad från
den vetenskapliga textens sövande objektivitet. Eriksson gör ändå
något eget med sina iakttagelser, som han gärna låter korsas av citat.
Här är det återigen Nietzsche som är den auktoritet han lutar sig
mot, främst boken Antikrist, som flitigt citeras ur – men
Eriksson är bra på att själv ta plats, låta citaten brytas mot
egna egenheter, som kursiveringar – tankstreck, utrop! En
påträngande stil, en personlig stil.
Det skrivna mäts
med en egen redigeringsmetod. Jesus är modellen, utifrån hur han
uppfattas av Nietzsche och Mäster Eckhart, och ytterligare några.
Ett konkret förslag, en uppmaning att vara aktsam på nuet – det
är endast här och nu paradiset finns, och det är idioti att
söka det i något efterkommande.
Att vara fri betyder
också att identifiera friheten, att definiera sig själv som sådan.
Erikssons ideal är något paradoxalt den enkla människan: hon som
inte samlar på sig någon barlast av vare sig värdsliga eller
andliga ting. Med Nietzsches minst sagt övertygande ord:
”Övertygelser är fängelser”. Det inlärda blir då en krycka
åt den tanke som trivs bäst av att löpa fritt. Erikssons
idealmänniska ska inte knyta an till det befintliga, och med emfas
avfärdas här det högprioriterade entreprenörskapsförfäktandet:
”den 'egna' demoniska företagarandan som i grunden är en
instrumentell livshållning: den förvandlar allt och alla till medel
och objekt, och gör oss till trälar under krämaregot i frivillig
underkastelse under allehanda övertygelser.”
I opposition mot det
som binder, både i pekuniärt och intellektuellt avseende. Ytterst
handlar Erikssons essä om friheten, om det större som gjorts
möjligt för oss men som vi vägrar uppfatta. Det är skrivet i
behärskat raseri, och blir ett vackert och nödvändigt angrepp på
en okänslig och nedsmutsande samtid. Som första bok i Vespers serie
är den väldigt lovande, och kan knappt bärga mig inför dess
fortsättning.
Erikssons Exempel och Fria andar har varit en återkommande läsning under många år. Ska genast försöka få tag på denna nyutkomna. Tack för tips!!
SvaraRaderaJag håller med, det här har varit en saknad röst.
SvaraRaderaDet du beskriver här låter väldigt fint. Känner igen vissa stycken: "trälar under krämarandan" mm. Har läst honom för men minns inte var. Oberoende typ.
SvaraRaderaFler borde verkligen tänka så här på tvären, vara mer motvalls!
SvaraRadera