”Monster
indeed! I’ll show him!” (Borgmästaren i filmen Frankensteins brud.)
Johan
Tralau rör sig baklänges, tillbaka mot den grekiska antiken och andra forntida
kulturer för att – som det brukar heta – frilägga mönster i samtiden. Han
gjorde det på ett lysande sätt i förra boken Draksådd, och nu tar han sig an mytologin i sin nya bok på Atlantis:
Monstret i mig. Myter om gränser och
vilddjur. Inte på något brett, omfattande vis, utan utifrån den särskilda
aspekten monstret.
I första
hand med hjälp av två exempel, som utgör bokens längre avsnitt: kentauren som
Herakles besegrar, och Minotaurus i Minos labyrint. I den första är det
vilddjuret som har som funktion att bevaka gränsen och inte låta människan
passera, även om vi måste ini dess attribut för att vinna kampen. Monstret får
inte ta över. (Tänk Killer Bob i Twin
Peaks.) Den andra, om monstret i labyrinten, blir i den här tolkningen en
allegori för incest. (Därav omslagets röda färg? ”Aldrig har blod varit
tunnare”, som Gina Jacobi sjöng. Men också monstrets guldfärg får sin ljusa
förklaring i boken.)
Monstret
är både lockande och frånstötande, och dess dubbla natur speglar dess yttre av
både människa och djur. Tralau intresserar sig mest för blandvarelsen. Att
intressera sig för monster innebär också en viss skepsis från omgivningen,
något vi förstår av förordets antydningar att det vid slutskedet av skrivandet
började bli dags att ägna sig åt vuxnare ämnen.
Men vi är
tacksamma för att Tralau tyckt det varit värt att syssla med monster, då han
därmed lyckas göra något som faktiskt är banbrytande. Så ska titeln utläsas,
som att myterna handlar om att lära sig hantera våldsamma och aggressiva
impulser inom sig. Att lära sig leva med sitt inre monster.
Tralau
blir aldrig docerande. Trots sin lärdom ställer han sig hellre vid sidan av dig
än ovanför dig, och det är något han gör utan att underskatta dig. Hans tilltal
är piggt och nyfiket, och det smittar av sig. Det är uppenbart att hans uppsåt
är kärleksfullt. Samtidigt är han
tålmodig och noggrann, vilket gör att du sällan ifrågasätter, inte ens när han
gör sin rätt långsökta incesttolkning. Då kan du bara stillsamt undra om han
inte är berusad av sina egna insikter, en kritik han själv förekommer.
Med
ursprung i blandvarelsen sfinxen – fågel, människa, lejon, orm – rör sig Tralau
elegant från olika monster, avtäcker etymologiska samband. I främsta rummet
finns betydelsen i ordet ”monere”, att varna, och det är en varning som lever
kvar som omen, i det ominösa som inryms i grekernas behandling och tolkning av
myterna, även om vi nu i efterhand rör oss i spekulationernas områden, något
Tralau i rättvisans namn inte är sen att påpeka.
I det
mesta handlar det för den grekiska människan om att tygla det kaos som hotar,
om att ge oss tillfälle att skapa den ordning och den harmoni som är skönhetens
förutsättning. Och därmed ge människan herravälde över den nyckfulla
gudavärlden, kanske utan att nudda hybrisen. Det är inte långt till Nietzsches
berömda formel från Bortom gott och ont:
”Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.
Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich
hinein.” Ord som Tralau också citerar i sin bok, och där varningen framträder
tydligt.
Som han
säger själv: ”Det mänskliga psyket är en hemlighetsfull plats, och kraften
kommer från märkliga källor.” Värt att påminnas om, när vi studerar moderna
riter utan att tänka på dess samband med det förflutna. Som huvudexempel
använder Tralau olika nationers vaktparader där djurskinnshjälmarna kan spåras
bakåt till dessa urgamla anor, längre än de bokstavliga – det vill säga, att
traditionen må vara relativt ny, men det hindrar inte att det finns ett äldre
samband. (Som när Nick Cave i ”The Lyre of Orpheus” låter Orfeus slå an ackord
som en rockstjärna: ”Orpehus strummed till his finger bled / He hit a G minor
7”.)
Att vi nu
ser en tendens till gullande med allt mer harmlösa monster, inte minst hos de
humanvampyrer som nästan helt tagit över monstervampyren, kan härledas till hur
grekerna redan på 300-talet f.v.t. lät kentaurer, sfinxer, Medusa med flera
genomgå en avdemoniseringsprocess, illustrerat av hur de ter sig mindre
skräckinjagande på den periodens avbilder.
Med hjälp
av att ha ordning på både helhet och detaljer visar Tralau hur effektivt en bok
kan skrivas. Hans framställning är sansad och balanserad, och argumentationen
är övertygande, som sagt även när slutsatserna rör sig mot det långsökta. Det
blir också en användbar bok, en bok du vill diskutera med snarare än bara
inmundiga färdiga slutsatser. Det viktiga består i att visa hur myterna inte
ska studeras som excentriska uppfattningar, med monstren som avvikelser som ska
peka ut det främmande. Nä, de ska appliceras på vardagslivet. I bästa mening är
det då en inspirerande bok, där du känner dig manad att ta dig an antiken mer
på djupet: de olika tankespåren skickar dig rätt in i Sofokles dramer, till
exempel.
Jag kan
inte heller nog berömma de osynliga fotnoterna, som därmed aldrig stör
läsningen, men finns som ett appendix för den som vill nörda in sig med urkällorna,
vars namn är legion. Beläggen finns ju där för den som ids leta. Bildkällorna
är också tacksamma, då Tralau gärna refererar till vasmålningar, konstverk, en
bedårande bild av Elizabeth Taylor i leopardmönstrad baddräkt, samt en
planritning över labyrinten (mer palatset) på Knossos.
Då blir
det här en bok som är superskarp men samtidigt tillgänglig, och en kan bara
hoppas att den ska bli ett riktmärke. Vi får nya insikter på köpet. Ibland
rentav berusande, och det är inte det sämsta heller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.